Search
Now showing items 1-10 of 28
Musikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisning
(2010)
Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och
elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella
sammanhang ...
Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet
(2014)
Sammanfattning
Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan
kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt ...
När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.
(2010)
Sammanfattning
Syfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av en
semiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig ...
Vi är ju ändå olika - En studie av förskolepedagogers syn på möjligheten att omsätta läroplanens jämställdhetsmål i den vardagliga verksamheten
(2014)
Sammanfattning
Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och undersöka hur pedagoger i förskolan upplever och förhåller sig till
läroplansmålen gällande genus och jämlikhet. Studiens mål är att ta reda hur dagens ...
”Var en man!” Interaktioner mellan elever i hem- och konsumentkunskap
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att undersöka interaktioner mellan elever i hem- och konsumentkunskap utifrån
ett genusperspektiv. Utgångspunkten är perspektivet jämställdhet i kursplanen för hem- och konsument-
...
"Han är ju lite konstig..." : En studie genom boksamtal och intervjuer om barns inställning till normavvikande beteende
(2012)
Vårt syfte är att få en bild av barns inställning till normavvikande beteende. Vi vill även ta del av hur lärarna i
förskolan och grundskolans tidigare år arbetar för att förebygga negativ inställning och kränkande behandling ...
”Jag tror det handlar om makt” - En kvalitativ studie hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för yngre åldrar
(2011)
Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att skapa ett enkelt och konkret arbetsmaterial inom ämnet
genus för år 1 – 3. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar är hur genusteori kan konkretiseras i ett
arbetsmaterial ...
Manligt, kvinnligt och lärarnas maktutövning
(2014)
Sammanfattning:
Det generella syftet med uppsatsen är att undersöka en grupp lärares beskrivningar av sitt arbete i mötet med
olika grupper elever. Mer specifikt undersöks vilka tekniker som dessa lärare använder för att ...
”Flickor och Pojkar, Läser olika?” En analys av lässtrategier, och hur de värderas av läroplanen
(2013)
Sammanfattning:
Undersökningen inriktar sig på att finna vad som kan ligga bakom den ökade skillnaden i
läsförståelse mellan pojkar och flickor i den svenska skolan. Syftet med studien är att
identifiera olika typer av ...
"Man kan inte förlora i en bok" - en undersökning av svenska elevers attityder till läsning.
(2014)
Abstract
Läsvanor och läsförståelsen har sjunkit hos elever i den svenska skolan, och försämringen är som
störst bland killarna. I denna uppsats undersöks ett antal elevers inställning till läsning av
skönlitteratur, och ...