Search
Now showing items 1-7 of 7
Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet
(2014)
Sammanfattning
Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan
kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt ...
Vi är ju ändå olika - En studie av förskolepedagogers syn på möjligheten att omsätta läroplanens jämställdhetsmål i den vardagliga verksamheten
(2014)
Sammanfattning
Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och undersöka hur pedagoger i förskolan upplever och förhåller sig till
läroplansmålen gällande genus och jämlikhet. Studiens mål är att ta reda hur dagens ...
Manligt, kvinnligt och lärarnas maktutövning
(2014)
Sammanfattning:
Det generella syftet med uppsatsen är att undersöka en grupp lärares beskrivningar av sitt arbete i mötet med
olika grupper elever. Mer specifikt undersöks vilka tekniker som dessa lärare använder för att ...
"Man kan inte förlora i en bok" - en undersökning av svenska elevers attityder till läsning.
(2014)
Abstract
Läsvanor och läsförståelsen har sjunkit hos elever i den svenska skolan, och försämringen är som
störst bland killarna. I denna uppsats undersöks ett antal elevers inställning till läsning av
skönlitteratur, och ...
Att lära ut genus på högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)
Abstract
Titel: Att lära ut genus i högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv
Författare: Daniel Berntsson & Daniel Yttergren
Termin och år: vårterminen ...
”Nej, jag kan inte heta Kattis. Det är ett tjejnamn och jag är en pojke.” – förhandlingar om genus och ålder i förskolebarns lek.
(2014)
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barn i förskolan förhandlar om att få tillträde till olika
leksituationer. Detta kommer att göras med särskilt fokus på hur barn positionerar sig utifrån genus ...
Man / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13
(2014)
Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill lägga
fokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärare
ska kunna jobba konstruktivt mot ...