Search
Now showing items 1-10 of 36
Lärarens roll i en-till-en projekt
(2011)
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför
att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som
nyligen har infört en-till-en projekt. Vi ...
Interaktiv skrivtavla i skolan – en pedagogisk tillgång?
(2012)
___________________________________________________________________________
Syftet med min uppsats är att undersöka vad den interaktiva skrivtavlan har för funktion i skolan och
ge en tydligare bild om den används på ett ...
Vilka möjligheter och vilken problematik skapar IKT för svenskämnet? Ett pedagogperspektiv
(2014)
Sammanfattning
Dagens samhälle blir allt mer digitaliserat och det svenska språket har fått nya uttrycksmedel i
samband med detta. Att svara på ett sms, googla eller göra en statusuppdatering på diverse
sociala medier är ...
Möjligheternas problematik – En studie av IKT-användningen inom skolämnet Idrott och Hälsa
(2015)
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka om, hur och varför lärare i Idrott och
Hälsa väljer att använda IKT i undervisningen. Studiens avser att fylla en kunskapslucka ...
Elevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i England
(2014)
I Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dess
användning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, i
diskussionen hörs ...
Elevers inställning till och användande av flippat klassrum
(2014)
Sammanfattning:
Detta examensarbete har som syfte att undersöka elevers inställning till och användande av flippat
klassrum. Detta är gjort genom en enkätundersökning i gymnasieklasser på naturvetenskapliga programmet
där ...
Varför använder inte lärare förlagsproducerade digitala läromedel? Eller gör de det?
(2011)
Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år (F-6), som använder sig av
Informations och kommunikationsteknologi (IKT) i sin undervisning, förhåller sig till förlagsproducerade
digitala ...
Lärares användning av IKT i undervisningen
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med studien är att undersöka hur lärare på en specifik skola använder IKT i sin
undervisning. Huvudfrågorna är att beskriva hur lärarna där idag använder sig av IKT i sina
klassrum, vad de anser om ...
Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel
(2014)
Sammanfattning
Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv.
Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin ...
Dator i skolan – En kartläggning av Datorn och Internets potential i undervisningssammanhang.
(2011)
I ett samhälle i ständig förändring och utveckling utgör datorerna en stor del av människors vardag. Således bör de även
finnas i dagens klassrum och utgöra en naturlig del av undervisningen. Därmed förbereds eleverna inför ...