Search
Now showing items 1-10 of 43
Elevinflytande och demokrati i skolan
(2015)
Syftet med uppsatsen var att följa upp Amy Gutmanns fråga från 1980-talet: Hur mycket demokrati i skolan är
demokratiskt önskvärt? eftersom lärare bl.a. upplevt målkonflikter med kunskapsuppdraget och efterfrågat stöd i
hur ...
Kostundervisning i idrott och hälsa - Ett examensarbete om lärare i idrott och hälsas förhållande till kostkunskap och kostundervisning
(2015)
Sammanfattning:
Fetma och övervikt påvisas som en oro för folkhälsan samtidigt som olika dieter florerar i media. Det är långt
ifrån en självklarhet att veta vad som är goda råd och vad som är rena oriktigheter av allt det ...
“We are in the buisness of freedom” - utbildning och empowerment i Kolkata
(2015)
With this ethnographic study we have sought to depict and analyze how Sari Bari works with
education and skill training in order to help women out of prostitution in the Red Light
Districts of Kolkata. We want to raise ...
Hemkunskap i träningsskolan – En kvalitativ intervjustudie om hur hemkunskap används i träningsskolan
(2015)
Sammanfattning
Under ett par VFU-perioder i min lärarutbildning upptäckte jag att ”hemkunskap” användes inom
träningsskolan, trots att ämnet hem- och konsumentkunskap inte existerar inom den skolformen. Därigenom
föddes ...
Skolan är inte designad för alla elever – en studie om lärarrollens konsekvenser för skolsegregationen
(2015)
Sammanfattning:
Bakgrund: Trots att skolans kompensatoriska uppdrag är tydligt framskrivet i skollagen visar forskning
att skolan misslyckas med att vara likvärdig och kompensatorisk. Skolan kan snarare ses som en del ...
Hjälpmedel i ett sociokulturellt sammanhang - Förhållningssätt till stödjande, rehabiliterande och utvecklande redskap i grund-särskolan och gymnasiesärskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)
Uppsatsen belyser förhållningssätt till kognitiva och kommunikativa hjälpmedel hos skolpersonal i särskolan och gymnasiesärskolan. Datainsamlingen har skett via en webbenkät. Analyser av resultatet är gjorda enligt kvantitativ ...
Möjligheternas problematik – En studie av IKT-användningen inom skolämnet Idrott och Hälsa
(2015)
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka om, hur och varför lärare i Idrott och
Hälsa väljer att använda IKT i undervisningen. Studiens avser att fylla en kunskapslucka ...
Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.
(2015)
Sammanfattning
Att vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömning
och utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskaps ...
Lärarbemötande och Motivation i skolan. En undersökning om elevers och engelsklärares syn på hur lärarbemötandet påverkar gymnasieelevers motivation i engelskundervisning.
(2015)
Abstrakt
Motivation är ett mångtydigt begrepp som inte är enkelt att definiera. Begreppet kan
definieras som ens vilja att upprepa ett visst beteende eller agerande för att uppnå ett
resultat som oftast antingen direkt ...
”Vad lär improvisation?” – En kvalitativ studie
(2015)
Sammanfattning:
Denna uppsats behandlar improvisationsteater med fokus riktat mot teaterundervisning i
gymnasieskolan. Syftet har varit att undersöka vad deltagare som går
improvisationsteaterkurs upplever att de lär sig ...