Search
Now showing items 1-10 of 213
Surfplattans plats i förskolan.
(2014)
Abstract
Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning.
Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med
barnen. Genom ...
Trivselledarprogrammet - En intervjustudie om lärarnas syn på effekten av elevernas fysiska aktivitet och demokratiska samspel
(2014)
Abstract
Den här studien handlar om hur lärare uppfattar trivselledarprogrammets effekter på elevernas
lek, sociala relationer och ansvarstagande. Trivselledarprogrammet kommer från Norge och
siktar till att öka den fysiska ...
Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet
(2014)
Sammanfattning
Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan
kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt ...
Alla vill förändras men inte jag -En studie om gymnasieelevers uppfattningar om kroppsideal
(2014)
Elever på gymnasiet är i en fas av livet då identitetsskapande är centralt, vilket för många innebär en strävan
efter social status och kroppsideal. Syftet med studien är att undersöka ungdomars uppfattningar om hur ...
Ett elevsvar - olika betyg
(2014)
Sammanfattning: Det är kursplanerna och betygskriterierna som ska stå i centrum för lärarens
bedömning och betygsättning. Betygen kan ha inverkan på elevens framtidsutsikter och framtida
utbildningsval. För att samma ...
Att förstå det vi ser – En studie om estetiska lärprocesser
(2014)
Sammanfattning
Studien är en empirisk undersökning med teoretisk bakgrund vars syfte tar avstamp i fyra frågeställningar kring
estetiska lärprocesser. I arbetet granskas bland annat varför det är viktigt att tillämpa ...
“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens
språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och
begrepp. Vad ...
“Någonstans måste kunskap uppstå. Den kan inte uppstå i verktyget” - en studie i informationsteknikens påverkan på kunskapsprocesser i musikämnet på gymnasiet
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida informationsteknik i form av smartphone, dator eller läsplatta
påverkar kunskapsprocesser på gymnasiet och mer specifikt inom musikämnet. Ser lärarna någon ...
Tidig läs- och skrivutveckling. En kvalitativ undersökning om hur lärare arbetar med elevers tidiga läs- och skrivutveckling.
(2014)
Sammanfattning
Vår undersökning handlar om hur tre lärare arbetar med tidig läs- och skrivning. Vårt syfte
var att ta reda på vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av i sina läs- och
skrivundervisningar.
I ...
Att undervisa i läsförståelse – En kvalitativ intervjustudie om fyra lärares undervisning i årskurs 3
(2014)
Uppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur fyra lärare uttrycker att de undervisar om
läsförståelse för att få en inblick i verksamma lärares tänkande kring läsförståelse. Studiens frågeställningar
handlar ...