Search
Now showing items 1-10 of 209
Miljöns betydelse för barns bildskapande i förskolan
(2010)
Sammanfattning:
Syfte:huvudsyftet med undersökningen är att se om och hur miljön i förskolan
inverkar på barns bildskapande. För att få en övergripande bild av miljön i
förskolan kommer studien att undersöka fysiska ...
Portfolio, lärande och makt – En studie om portfoliometodiken i förskolan
(2010)
Syfte: I det här arbetet studeras vilket lärande som synliggörs dels i portfolion och dels i
pedagogers tankar kring portfolion som ett verktyg för att synliggöra barns lärande.
Huvudfrågor: Vem avgör vad som ska finnas ...
Språkförståelsens eventuella betydelse för grundläggande matematikkunskap
(2010)
Sammanfattning: Syftet var att belysa om elevernas språk- och kulturella erfarenheter har betydelse för deras
tillämpande av grundläggande kunskaper i matematik, annat än i formen av nakna tal. I gällande styrdokument
står ...
Musikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisning
(2010)
Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och
elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella
sammanhang ...
Motivation i praktiken
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad skolor och lärare kan göra för att höja sina elevers
motivation, samt att ge uppslag till mer forskning i ämnet.
I uppsatsen drar jag slutsatser om några ...
Går kunskapssyn över?
(2010)
Bakgrund
I Sverige finns ungefär två och en halv miljon elever. Vad dessa ska lära sig i skolan och vilka krav
som är rimliga att ställa på dem efter avslutade grundskolestudier är ett ämne som diskuteras flitigt.
Skolan ...
Att implementera teori i praktik
(2010)
Syfte
Studiens syfte är att ta reda på samt belysa 17 lärares arbete med elevinflytande i särskolan. Vi ämnar även
behandla den problematik som lärare har att ta hänsyn till samt de förutsättningar som krävs för att ...
Specifika läs- och skrivsvårigheter ur ett pedagogiskt perspektiv - att upptäcka, utreda och åtgärda.
(2010)
Sammanfattning: I vår uppsats har vi studerat området specifika läs- och skrivsvårigheter. Uppsatsen syftar
till att belysa hur pedagoger förhåller sig till dessa svårigheter och hur arbetet med dessa elever genomförs. ...
Att våga lämna klassrummet – En studie kring fyra pedagogers syn på utomhuspedagogik
(2010)
Syfte:
Syftet med detta arbete är att ta reda på mer om utomhuspedagogiken. Jag vill försöka förstå vad det är för
bakomliggande faktorer som ligger till grund för om en skola eller dess pedagoger bedriver utomhuspedagogik.
Jag ...
Outdoor Education – en studie av Outdoor Education i NSW, Australien
(2010)
Bakgrunden till detta examensarbete var vårt intresse för hur man på bästa sätt, genom ett
erfarenhetsbaserat lärande, främjar elevers lust att lära. Syftet med studien var att få en insikt i
vilka intentioner pedagoger i ...