Search
Now showing items 1-10 of 25
Elevers motivation för att lära sig matematik En studie om elevers och lärares syn med utgångspunkt i Decis motivationsteori
(2007)
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning var att undersöka elevers motivation för att lära sig matematik och lärares syn på
elevers motivation för att lära sig matematik med utgångspunkt i Decis motivationsteori. Vi ...
Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn
(2008)
Syfte
Syftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.
Huvudfråga
Huvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egen
roll ...
Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv
(2009)
Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse i
matematikundervisning ur lärarperspektiv.
Syftet med denna undersökning var att undersöka lekens
betydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka om
leken ...
Vilken värld gestaltas i matematikläroböcker? En textanalys av bråk- och procentavsnitt i fyra läroböcker för årskurs 6
(2007)
Sammanfattning:
Bakgrund:
Skolverket lyfter i en rapport fram att elevernas bristande motivation i matematik beror av bundenhet till läro-
medlet. Det är därför viktigt för oss lärare att veta vilken bild av matematikens ...
Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik
(2007)
Bakgrund: Upplevelser under vår Verksamhets Förlagda Utbildning har lett till att vi med vårt examensarbete
vill försöka se hur lärarens förhållningssätt till matematikämnet är och om det påverkar elevernas uppfattning ...
"Matte är livskunskap" En enkätstudie om attityder till matematik, gjord bland lärare i förskolan som ingår i ett matematikprojekt
(2008)
Syfte och frågeställningar:
Syftet med studien var att undersöka vilka attityder lärarna som deltog i ett matematikprojekt i en kommun gav
uttryck för när det gällde hur de arbetade med matematik med barn i förskolan.
Följande ...
Matematikundervisningens organisation - En studie av lärares val av ansats.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Arbetets art: Lärarprogrammet, examensarbete 10 poäng
Antal sidor: 41
Titel: Matematikundervisningens organisation - En studie av lärares val av ansats.
Författare: Gerd Bäckström, Rakel Palmquist
Handledare: Per-Olof ...
Den estetiska matematiken i förkolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska
uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse
Författare: Daniel Eriksson & Carina ...
Geometriundervisning - En intervjustudie med sju lärare om deras uppfattningar av elevers lärande i geometri
(2009)
Sammanfattning
Syfte och huvudfrågor
Vårt syfte är att undersöka hur en grupp lärare på samma skola uppfattar geometriundervisning och vilken vikt de
fäster på olika aspekter gällande kunskapsinhämtning för elever i de ...
Spelar föräldrasamverkan någon roll? Om föräldrasamverkans effekter på barns matematikutveckling
(2008)
Sammanfattning:Enligt styrdokumenten ligger det i vårt läraruppdrag att samverka med hemmen
och med elevernas vårdnadshavare. Vårt syfte var att undersöka huruvida det
finns några samband mellan elevers kunskapsutveckling ...