Search
Now showing items 1-10 of 16
"Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker
(2007)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anledningen till att vi valt ta upp ämnet om barn som inte leker var att vi sett fall ute i verksamheten där ...
Den estetiska matematiken i förkolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska
uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse
Författare: Daniel Eriksson & Carina ...
Sagor, barnböcker och barnboksfigurer som pedagogiskt material i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Sagor som pedagogiskt material
Författare: Anette Olsson, Anna L - Johansson
Termin och år: VT-08
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Åke Lennar
Examinator:
Rapportnummer: VT ...
Fri lek i förskolan - En studie om pedagogers syn på den fria leken i förskolan.
(2007)
Syfte: Vårt huvudsyfte är att ta reda på hur några av dagens pedagoger i
förskolan ser på den fria leken. I vårt arbete vill vi också undersöka
hur det förhåller sig mellan aktuell ...
I lekens värld en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet
(2008)
Syfte
Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling.
Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av ...
Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
(2008)
Syftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola i
övergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer ...
Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken
(2008)
Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta mot
jämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras eget
genusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar ...
Sagor som pedagogiskt material
(2008)
Sammanfattning:
Syftet Vårt syfte med denna studie var att undersöka, hur pedagoger på utvalda avdelningar använder sagor som
pedagogiskt material i deras temaarbete.
Kan sagor stimulera lust till lärande?
·
Hur tar ...
Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Titel: Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
Författare: Ulrika Bogren och Kajsa Bartmar
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: ...
Demokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
ABSTRACT
Arbetes titel Demokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet.
Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet.
Sidantal ...