Sökning
Visas titlar 1-10 av 40
Elevers uppfattningar om arbetet med mobbning
(2011)
Syfte
Vi ville undersöka hur elever i årskurs två och tre anser att arbetet med mobbning fungerar på deras skolor. Vi jämförde
två skolor, en som aktivt arbetar med SET-metoden och en som inte arbetar utifrån någon speciell ...
Konflikthantering – Ett avstamp i pedagogers vardag
(2012)
1.. Sammanfattning:
Genom vår utbildning och under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), har vi noterat att det dagligen
uppstår konflikter i skolan mellan elever och vi har förstått att den konflikthantering som därmed ...
Läs- och skrivsvårigheter. En intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstrakt
Examensarbete, C-uppsats, vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, rapportnummer HT05-2611-013
Författare: Sofia Andersson och Johanna Kindberg
Handledare: Susanne Johansson
Examinator: ...
"När vi träffar socialtjänsten så lämnar vi information kring eleven medan de i sin tur inte kan ge oss någonting" en studie om samverkan mellan skola och socialtjänst.
(2008)
SyfteVårt syfte är att studera samverkan mellan skola och socialtjänst utifrån
pedagogers och socialsekreterares synvinkel. Vi vill studera faktorer som
hindrar eller möjliggör samverkan.
Frågeställningar.Hur upplever ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
Läraryrket, en yrkesprofession!? En studie om mina egna villkor för att komma ut i yrket
(2011)
Sammanfattning:
Uppsatsens syfte är att undersöka vilka problem som kan uppstå för lärarstudenten i tillblivningsprocessen till
läraryrket och därmed förstå sin egen kommande yrkesprofession. Huvudfrågor är vilka problem ...
Aspekter kring empatiska robotar i klassrummet – ur ett lärar- och lärarstudentperspektiv
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med studien har varit att undersöka lärares och blivande lärares inställning till ett
tekniskt hjälpmedel med mänskliga karaktärsdrag. Vi är intresserade av att ta reda på hur
lärare ser på och ...
"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: ...
Pedagogers syn på lek i skolan en enkätundersökning.
(2008)
Vårt syfte är att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse i
Syfte
skolans tidigare åldrar. Vi vill också ta del av forskares tankar och
teorier kring detta för att fördjupa vår kunskap.
Enkätundersökning innehållande ...
Konkurrens ur ett lärarperspektiv – lärares uppfattningar om hur konkurrensen mellan skolor påverkar deras yrkesroll
(2011)
Sammanfattning:
Syftet med detta arbete är dels att redogöra för hur konkurrenssituationen har uppstått och hur verksamheten
påverkas, och dels att undersöka verksamma lärares åsikter och upplevelser av konkurrenssituationen ...