Search
Now showing items 1-10 of 68
Portfolio, lärande och makt – En studie om portfoliometodiken i förskolan
(2010)
Syfte: I det här arbetet studeras vilket lärande som synliggörs dels i portfolion och dels i
pedagogers tankar kring portfolion som ett verktyg för att synliggöra barns lärande.
Huvudfrågor: Vem avgör vad som ska finnas ...
IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete 10 poäng inom nya lärarprogrammet
Titel: IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan
Antal sidor: 39 sidor
Författare: Martin Björklund och Andrea Roy
Handledare: ...
En ny förskollärarutbildning
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med vår uppsats är att undersöka eventuella konsekvenser av införandet av den nya
förskollärarutbildningen LP11, för studenternas utbildning, arbetsmarknadens förväntningar och barns lärande.
Vår ...
Dramats betydelse i förskoleklassen - En enkätstudie besvarad av lärare
(2007)
Syfte
Vårt syfte är att se vilket utrymme lärarna ger drama i förskoleklassen och vilken funktion de
anser drama har för elevernas utveckling.
Metod
Vårt tillvägagångssätt för att nå syftet har varit att lämna ut 51 stycken ...
Lek och lärande
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte har varit att undersöka hur pedagoger i förskola, förskoleklass och skola uttrycker sig kring att använda
lek som metod för lärande i verksamheten med barn och elever. Vi vill undersöka i vilken ...
Det respektfulla bemötandet, En kvalitativ undersökning av hur lärare förhåller sig till begreppet respekt
(2013)
Sammanfattning
Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande,
har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt ...
Vad avser läraren? Vad erfar eleverna?
(2011)
Vårt syfte med den här uppsatsen är att jämföra lärares syn på det eleverna ska lära sig vid ett specifikt lektionstillfälle
med vad elever upplever att de lärt sig under samma lektion. För att ta reda på hur bra/mindre ...
Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek
(2011)
Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som en
medveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelse
kring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har ...
Aspekter på lärande och läromedel: En undersökning av lärares val av läromedel i skolans hem- och konsumentkunskap
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstrakt
Arbetets titel: Aspekter på lärande och läromedel: En undersökning av lärares val av
läromedel i skolans hem- och konsumentkunskap
Arbetets art: Examensarbete (10p) i det allmänna utbildningsområdet
Program: ...
Till månen och tillbaka igen – en studie kring lärares syn på drama i skolan.
(2012)
Vi har undersökt hur lärare resonerar kring drama som pedagogisk metod i grundskolans tidigare år. Anledningen till varför vi intresserar oss för detta ämne är att vi upplever att drama är ett ämne och en metod som i låg ...