• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 48

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv 

Brithell, Åsa; Lövgren, Lisa (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
Thumbnail

Musikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisning 

Carlsson, Andreas (2010)
Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella sammanhang ...
Thumbnail

Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet 

Pettersson, Karin; Tyrberg, Kristian (2014)
Sammanfattning Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt ...
Thumbnail

Elevers könsrollsföreställningar. En studie av könsrollsföreställningar i elevers texter 

Behnam Karlsson, Rim; Bjarnegård, Emma; Fallenius, Monica (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet Författare: Rim Behnam Karlsson, Emma Bjarnegård och Monica Fallenius Arbetets titel: Könsrollsföreställningar i elevtexter Arbetets art: Examensarbete, ...
Thumbnail

Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker 

Unknown author (2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Thumbnail

Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? 

Blombrink, Dafne; Genc, Linda (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? En intervjuundersökning bland flickor och pojkar i en gymnasieskola. Författare: Dafne Blombrink och Linda Genc Termin och år: HT 2007 Institution: Institutionen ...
Thumbnail

Barn i böcker 

Jakobsson, Ingrid; Brogren, Ulrica (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson Termin och år: Vårterminen 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Mats ...
Thumbnail

När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker. 

Sundberg, Malin (2010)
Sammanfattning Syfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av en semiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig ...
Thumbnail

Vi är ju ändå olika - En studie av förskolepedagogers syn på möjligheten att omsätta läroplanens jämställdhetsmål i den vardagliga verksamheten 

Pilqvist, Jens; Ågren, Axel; Yring, Helena (2014)
Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och undersöka hur pedagoger i förskolan upplever och förhåller sig till läroplansmålen gällande genus och jämlikhet. Studiens mål är att ta reda hur dagens ...
Thumbnail

Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv ­ En studie om skapandet av "Pim och den 

Westberg, Jenny; Nilsson, Lovisa (2007)
Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn för att kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett att ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 5

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorAndersson, Bengt (1)Andersson, Martin (1)Andersson, Paula (1)Andersson, Sarah (1)Andersson, Veronica (1)Arvidsson, Kristina (1)Bajrektarevic, Emina (1)Behnam Karlsson, Rim (1)Bellstrand, Maria (1)Berntsson, Daniel (1)... View MoreSubject
genus (48)
kön (7)jämställdhet (5)bilderbok (4)förskola (4)genusperspektiv (3)könsroller (3)manlighet (3)skola (3)Förskola (2)... View MoreDate Issued2010 - 2015 (28)2005 - 2009 (20)Has File(s)Yes (48)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV