Search
Now showing items 1-10 of 2330
Surfplattans plats i förskolan.
(2014)
Abstract
Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning.
Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med
barnen. Genom ...
En mångkulturell skola? mellan retorik och vardag
(2007)
Syfte
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolvardagen ser ut i en skola som har medvetna visioner
om integration och mångfald. Jag tror att pedagogernas förhållningssätt till mångfald, integration och till ...
Läromedel i bildundervisningen
(2007)
Syfte
Vi har studerat bildlärares syn på och användning av läromedel i bildundervisningen i
gymnasieskolan.
Ett delsyfte var också att det resultat vi fått fram kan ligga till grund för utveckling av nya
läromedel i ...
Miljöns betydelse för barns bildskapande i förskolan
(2010)
Sammanfattning:
Syfte:huvudsyftet med undersökningen är att se om och hur miljön i förskolan
inverkar på barns bildskapande. För att få en övergripande bild av miljön i
förskolan kommer studien att undersöka fysiska ...
Det räcker att ta i lite för hårt för att råka illa ut, en undersökning om lärares rättigheter i, samt åsikter om, akuta konfliktsituationer.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstrakt
Institution
Göteborgs universitet
Författare
Daniel Larsson, Ulf Nilsson
Titel
Det räcker att ta i lite för hårt för att råka illa ut, en undersökning om lärares rättigheter i, samt åsikter om, akuta ...
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Auktoritet och ledarskap i klassrummet
(2007)
Syfte Vårt syfte med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse lärare anser
att deras auktoritet och ledarskap har för elevers lärande. Vi vill också undersöka
...
Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor
(2012)
Sammanfattning
Vi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspiration
till vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. För
att få svar på ...
Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever
(2012)
Sammanfattning
Vi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar till
sångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av ...
En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Examinationsnivå: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet (10 p)
Titel: En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för
flerspråkiga elever
Författare: ...