Search
Now showing items 1-10 of 41
IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete 10 poäng inom nya lärarprogrammet
Titel: IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan
Antal sidor: 39 sidor
Författare: Martin Björklund och Andrea Roy
Handledare: ...
Lärarens roll i en-till-en projekt
(2011)
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför
att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som
nyligen har infört en-till-en projekt. Vi ...
Interaktiv skrivtavla i skolan – en pedagogisk tillgång?
(2012)
___________________________________________________________________________
Syftet med min uppsats är att undersöka vad den interaktiva skrivtavlan har för funktion i skolan och
ge en tydligare bild om den används på ett ...
Vilka möjligheter och vilken problematik skapar IKT för svenskämnet? Ett pedagogperspektiv
(2014)
Sammanfattning
Dagens samhälle blir allt mer digitaliserat och det svenska språket har fått nya uttrycksmedel i
samband med detta. Att svara på ett sms, googla eller göra en statusuppdatering på diverse
sociala medier är ...
Möjligheternas problematik – En studie av IKT-användningen inom skolämnet Idrott och Hälsa
(2015)
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka om, hur och varför lärare i Idrott och
Hälsa väljer att använda IKT i undervisningen. Studiens avser att fylla en kunskapslucka ...
IKT och lärande - En intervjuundersökning kring pedagogers attityder kring IKT och lärande.
(2009)
Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till IKT och elevers lärande. Studien omfattar några
pedagoger som aktivt integrerat IKT i skolan samt pedagoger som arbetar med IKT- utveckling i ...
Elevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i England
(2014)
I Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dess
användning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, i
diskussionen hörs ...
Elevers inställning till och användande av flippat klassrum
(2014)
Sammanfattning:
Detta examensarbete har som syfte att undersöka elevers inställning till och användande av flippat
klassrum. Detta är gjort genom en enkätundersökning i gymnasieklasser på naturvetenskapliga programmet
där ...
Varför använder inte lärare förlagsproducerade digitala läromedel? Eller gör de det?
(2011)
Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år (F-6), som använder sig av
Informations och kommunikationsteknologi (IKT) i sin undervisning, förhåller sig till förlagsproducerade
digitala ...
Intranät i skolan: en studie av intranät i Göteborgs gymnasieskolor
(2007)
Sammanfattning:
SYFTE:
Syftet med detta arbete är dels att undersöka hur lärare på de kommunala gymnasieskolorna i Göteborg
tillämpar och förhåller sig till intranät i kommunikationssyfte och undervisningssyfte, dels att ...