Visar titlar:
Visas titlar 2314-2331 av 2331
-
Waldorfpedagogik Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
(2010)Sammanfattning Studien har två sammankopplade syften. För det första ville vi beskriva de teoretiska motiveringarna till varför Waldorfpedagogiken grundar sig på konstnärlig undervisning och på vilket sätt den konstnärliga ... -
We are africans and we have many, many problems
(2008)Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva skolsystemet i Moçambique. Följande frågeställningar har formulerats: · Hur ser Moçambiques skolsystem ut? · Hur är lärarutbildningen uppbyggd? · Vilka är de största problemen ... -
“We are in the buisness of freedom” - utbildning och empowerment i Kolkata
(2015)With this ethnographic study we have sought to depict and analyze how Sari Bari works with education and skill training in order to help women out of prostitution in the Red Light Districts of Kolkata. We want to raise ... -
"We are teaching according to reality" South African teachers' approach on the impacts on the HIV and AIDS in education
(2007)Purpose The aim of this Minor Field study is to investigate how South African teachers approach the impacts of HIV and AIDS in their daily professional work. I also want to highlight the complexity in teaching about a ... -
We co-operate to build a partnership. En jämförande uppsats om samverkan mellan förskollärare och föräldrar i Australien och i Sverige
(2010)Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur australiensiska förskollärare arbetar i förskolan med att samverka med barns föräldrar. Det är även att få en djupare förståelse för likheter och skillnader mellan deras ... -
"We should think globally but act locally!" - Implementation Strategies for Environmental Education in Kenya and Tanzania
(2007)The LVCEEP (Lake Victoria Catchment Environmental Education Programme) is a Sida-funded programme carried out in Kenya, Tanzania and Uganda. Teachers at selected project schools have undergone a special training in ... -
What effects the teacher and the curriculum have on students´learning
(2012)The aim with this examination paper is to compare science education at Sixth Form inEngland and in Sweden in regard to the curriculum and how it affects students' learning. I also investigated teachers' experience of the ... -
”What I can teach to six, seven year olds in two months would take a year to teach a five year old” - En kvalitativ intervjustudie av några australiensiska lärares upplevelser kring tidig skolsta...
(2014)Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka och beskriva vilka komponenter som ett antal lärare från delstaten Victoria, Australien, upplever vara essentiella för barns lärande vid en tidig skolstart. Syftet är ... -
What knowledge is of most worth? - ett tentativt förtydligande av skoldebattens återkommande frågor
(2009)Syfte Vi har i denna uppsats velat bringa klarhet i vilka antaganden och åsikter som tycks ligga bakom olika positioner i skolpolitiska frågor; hur definierar man egentligen värdefull kunskap och hur ser man på ... -
Who rules the rules?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)How pupils are to learn a second or a foreign language, especially grammatical elements, has been much debated the last couple of decades. This study is a qualitative analysis of teaching materials published between 1966 ... -
Words of Warcraft
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)TITLE: Words of Warcraft A study on Swedish second-language learners’ vocabulary acquisition, using the computer-game World of Warcraft AUTHOR: Andreas Kjell English Department Gothenburg University Spring ... -
y = x + 5 - En studie om GeoGebra som begreppsutvecklande verktyg
(2011)Algebra är en del av matematiken som ofta uppfattas som svår och abstrakt av elever i svenska skolor såväl som i skolor utomlands. Att hitta medel som hjälper eleven att ta till sig och förstå algebra är således av hög ... -
Yngre elevers användande av fingertal
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2013)Syftet med denna studie är att med variationsteorin som teoretisk grund undersöka undervisningen i två elevgrupper i årskurs 1 där fingertalen, beskrivna av Dagmar Neuman, introducerades. Studien belyser (i) vilka mönster ... -
Yngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklass
(2010)Abstract Syftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder i läs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar: Vilka arbetsmetoder ... -
Yrkesförberedande program Vs. Studieförberedande program - en intervjustudie om lärares undervisning på olika program.
(2009)Abstract Syftet med denna undersökning var att försöka ta reda på om undervisningsnivån är likvärdig på de yrkesförberedande – och studieförberedande gymnasieprogrammen, och om lärarnas syn på dessa elever skiljer sig åt. ... -
Yrkeskursers överensstämmelse med arbetsplatsförlagd utbildning
(2009)Syfte Det övergripande syftet är att undersöka i vilken mån utbildningen känns meningsfull och motiverande för elever på yrkesprogram. Ett ytterligare syfte är att ur ett elevperspektiv beskriva upplevelsen av de praktiska ... -
Yrkeslärares bedömning av byggelever i verkstadsämnet
(2012)Sammanfattning Syfte Syftet med detta arbete var att undersöka om bygglärarens yrkesutbildning och yrkesbakgrund har betydelse för bedömningen av yrkeseleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet och vilka kunskaper som ... -
Yttre påverkande faktorer i barns lärande En jämförande studie mellan Sverige och Syrien
(2007)Syftet Syftet för mitt examensarbete är att jämföra den svenska och den arabiska förskolan utifrån pedagogens perspektiv och utgångspunkter såsom teorier, synen på barnen och läroplan vilka alla är faktorer som påverkar barns ...