Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 2170-2189 of 2331
-
Vad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets titel Vad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet. Författare Lena Lundqvist, Malin Lundqvist och Maria Sundström Arbetets art C-uppsats ... -
Vad avser läraren? Vad erfar eleverna?
(2011)Vårt syfte med den här uppsatsen är att jämföra lärares syn på det eleverna ska lära sig vid ett specifikt lektionstillfälle med vad elever upplever att de lärt sig under samma lektion. För att ta reda på hur bra/mindre ... -
"Vad är det för fel på mig? Varför kan inte jag simma som alla andra?” En studie med kvalitativa samtalsintervjuer om hur det känns att gå i skolan och inte kunna simma
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2010) -
Vad är det som är så svårt med skapande?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Titel: Vad är det som är så svårt med skapande? – En studie om problematiken med skapande verksamhet Arbetets art: Examensarbete, LAU370 - 15hp Författare: Christopher Fogelmark Törnbäck & Johan Olsson Termin och år: ... -
Vad är det som är så svårt med skapande?
(2008)Sammanfattning Syfte Syftet med vår studie är att ta reda på vilka variabler som påverkar användandet av skapande verksamhet i skolan med fokus på årskurs 1 6. Under vår utbildning har vi vid flera tillfällen fått påpekat ... -
“Vad är det som är utomhuspedagogik?” - En kvalitativ studie om förskollärares kunskap om utomhuspedagogik.
(2014)Sammanfattning: En stor undersökning gjord av PISA visar att kvalitén i skolan sjunker och allt fler elever får sämre resultat. Skolans mer sterila och stillasittande miljö kan vara en anledning till att elevernas resultat ... -
Vad är det som gör att det blir mörkt på natten? En learning study med åldersintegrerad undervisning.
(2011)Syftet med denna undersökning är att studera vad som är kritiskt för att utveckla förståelse för varför det blir ljust på dagen och mörkt på natten. Studien är en learning study och utgår från variationsteorin. Med denna metod ... -
Vad är en god läskultur? En enkätundersökning bland F-6 lärare.
(2008)Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad främst litteraturen, men även lärarna, anser vara en god läskultur och hur detta påverkas av regeringens förslag om framtida eventuella förändringar för svensk ... -
”Vad är grovmotorik?” - en sociokulturell undersökning om förekomsten av ergonomi i kulturskolans fiolundervisning i Göteborg
(2011)Sammanfattning Syftet är att undersöka om fiolpedagoger inom kulturskolorna i Göteborg uttrycker en förekomst av ergonomi i fiolundervisningen samt hur de i så fall tar in ergonomi i undervisningen. Jag har använt mig av ... -
Vad är hälsa för dig?
(2008)Vi har använt oss av den kvalitativa forskningsansatsen fenomenografi. Fenomenografin är en teoretisk och metodisk ansats för att komma åt skilda uppfattningar av ett fenomen. Hälsa är det fenomen som vi avser att ... -
Vad är lärares och elevers bild av hälsa inom ämnet idrott och hälsa?
(2009)Sammanfattning Syftet med vår studie var att vi ville undersöka hur några lärare i grundskolans tidigare år arbetar med hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa, samt några elevers syn på hälsoperspektivet i ämnet idrott ... -
Vad är lustfyllt lärande? En undersökning om hur några lärare tänker och resonerar kring begreppet lustfyllt lärande
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: Vad är lustfyllt lärande? En undersökning om hur några lärare tänker och resonerar kring begreppet lustfyllt lärande Författare: Charlotte Kåhlberg, Cecilia Lööf Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: ... -
Vad är meningen med läxor, egentligen?
(2014)Sammanfattning: Läxor har nu för tiden en central och självskriven roll i dagens skola. Läxor är ett ämne som länge varit nästintill osynligt och som inte ens problematiserats i lärarutbildningen, men som nu börjar ifrågasättas. ... -
Vad är meningen med pedagogisk dokumentation? – en studie om pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolemiljöer och dess bidrag till barns meningsskapande
(2011)Studiens syfte avsågs att besvaras genom miljöobservationer vid tre Reggio Emilia inspirerade förskoleavdelningar samt genom kvalitativa intervjuer med pedagoger från dessa avdelningar. Utifrån dessa observationer och ... -
Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.
(2007)Metod Vi har inspirerats av livsvärldsfenomenologi och i denna studie använt oss av fallstudien. Vi har observerat en och samma klass under totalt 13 lektioner. Vi har valt ut fem av dessa lektioner som vi menar rör sig ... -
Vad erbjuds elever att läsa i litteraturundervisningen och varför?
(2007)Syfte Syftet med vårt examensarbete är att belysa hur svensklärare på gymnasiet tolkar sitt uppdrag med avseende på litteraturundervisningen i kurserna Svenska A och B. Detta med utgångspunkt i den litteratur som lärare använder ... -
Vad har bananer med Tysklands återförening att göra? - Kulturkunskap inom tyskundervisning med Heinz Strunks Fleisch ist mein Gemüse och hypertextmodellen
(2013)I arbetet behandlas frågan hur kulturella kunskaper inom tyskundervisningen i den svenska skolan kan förmedlas. Efter att kulturbegreppet själv problematiseras använder arbetet sig av Claus Altmayers teori om kultur som ... -
Vad har vi för nytta av att lära oss det här egentligen? - En undersökning om naturvetenskapliga uppgifters koppling till elevers vardag
(2012)Sammanfattning: Denna uppsats ställer sig frågan i vilken omfattning uppgifter i svenska kemi- och biologiböcker för gymnasieskolans inledande kurser i ämnena inkluderar elevers nära erfarenhetssfär, vardagen. Genomgången ... -
Vad händer när vi spelar tillsammans? – En kvalitativ studie av musikstuderande gymnasieelevers relationer med musiken och med varandra.
(2009)Syfte:Vi vill undersöka musikens påverkan på gruppdynamiken i musikundervisning och hur den påverkar det pedagogiska arbetet samt också påverkas av det pedagogiska arbetet. Huvudfrågor:Vilka faktorer, andra än musik eller ... -
"Vad innebär en balanserad instrument- och sångundervisning?" - En studie i gehörs- kontra teorimoment vid gymnasieskolans estetiska program.
(2009)Syfte Studien grundar sig i vår uppfattning att det idag förekommer allt för få gehörsmoment i instrument- och sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida ...