Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1779-1798 of 2331
-
Sagan som grund för lärande. En studie av tematiskt arbetssätt med utgångspunkt i sagan i förskolan och skolan
(2007)Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur man arbetar tematiskt med hjälp av sagan i förskola och skola. Vi vill också undersöka hur pedagoger och barn ser på detta arbete. Vi har dock begränsat vår studie och ... -
”Sagan som grund för lärandet” – en jämförande fallstudie av två förskolors arbete med barnlitteratur och effekten av användandet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Titel: ”Sagan som grund för lärandet” – en jämförande fallstudie av två förskolors arbete med barnlitteratur och effekten av användandet - Arbetets art: Examensarbete inom kursen LAU 350 Författare: Linda ... -
Sagan som hjälpmedel för matematikinlärning en fallstudie om att använda sagan i förskolan för att få barn intresserade av matematik.
(2007)Bakgrund: För att stödja barns språkutveckling är det naturligt att arbeta med sagan i förskolan, det är dock inte så vanligt när det gäller matematikutveckling. Därför ville vi utforska det området. Syfte: Vårt syfte med ... -
Sagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklass
(2012)Syftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för att arbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar ... -
Sagan som pedagogiskt verktyg, - en studie i hur sagan kan användas i undervisningen
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Titel: Sagan som pedagogiskt verktyg, - en studie i hur sagan kan användas i undervisningen Författare: Anna Gemfeldt, Elisabet Haagen och Sara Lindalen Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng Handledare: Rune ... -
Sagan, lärandet och utanförskapet – En litteraturstudie om sagans roll för att motverka utanförskap
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Arbetets art: Examensarbete på lärarprogrammet Antal sidor: 39 sidor Titel: Sagan, lärandet och utanförskapet – En litteraturstudie om sagans roll för att motverka utanförskap Författare: Tobias Jonasson & Ola ... -
Sagor som pedagogiskt material
(2008)Sammanfattning: Syftet Vårt syfte med denna studie var att undersöka, hur pedagoger på utvalda avdelningar använder sagor som pedagogiskt material i deras temaarbete. Kan sagor stimulera lust till lärande? · Hur tar ... -
Sagor, barnböcker och barnboksfigurer som pedagogiskt material i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Titel: Sagor som pedagogiskt material Författare: Anette Olsson, Anna L - Johansson Termin och år: VT-08 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Åke Lennar Examinator: Rapportnummer: VT ... -
Sagostunden - tillfällen för lärande?
(2008)Sammanfattning: Sagostund är en naturlig del på många förskolor, därför valde vi att fokusera på pedagogers medvetna lärande och hur det kan avspegla sig i sagostunden. Stämmer pedagogers tankar överens med hur de ... -
Sagostunden – tillfällen för lärande?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Titel: Sagostunden – tillfällen för lärande? Pedagogers tankar kring sagostunden Författare: Maria Herdebrant och Angelika Elofson Termin och år: VT-2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen. Handledare: ... -
Sagostundens nya kläder - En kvalitativ studie om den dramatiserade sagan
(2009)Syfte Vårt syfte med denna studie är att undersöka huruvida barn i femårsåldern uppfattar och förstår innehållet och budskapet i en saga. Vi vill även se om deras förståelse för innehåll och budskap uppfattas bättre om man ... -
Saklighet och allsidighet i skolans evolutionsundervisning
(2007)Sammanfattning: Skolundervisningen i evolutionsteorin diskuteras och vissa menar att den bör kompletteras med alternativa förklaringar såsom kreationism och Intelligent Design. Efter att ha tagit del av de argument som ... -
Samarbete mellan pedagog och vårdnadshavare - vad ligger till grund för en god relation?
(2007)Vårt syfte med arbetet är att undersöka hur ett gott samarbete mellan Syfte: pedagog och vårdnadshavare kan etableras. Vi vill undersöka dels varför man som pedagog ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare och dels de ... -
Samarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på undervisningen i svenska som andraspråk och i modersmål
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Institutionen för svenska språket Författare: Kristina Selstam & Elvi Wikner Titel: Samarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på undervisningen i svenska som andraspråk och i ... -
Samarbetsformer mellan Yrkeslärare och handledare i arbetslivet.
(2011)Syfte med vår studie var att ta reda på om yrkeslärare och handledare arbetar utifrån en gemensam kunskapssyn samt att ta fram underlag för att skapa bättre samarbetsformer mellan dessa två parter. I vår undersökning framkom ... -
Samarbetsoptimister eller soloartister? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt till arbetsövergripande undervisning.
(2015)Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap (HK) förhåller sig till ämnesövergripande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer ... -
De samhällsorienterade ämnenas integrering – En studie av SO-ämnets förändring från 1960-talet till idag
(2009)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att problematisera och urskilja olika ståndpunkter i debatten, gällande de samhällsorienterande ämnenas integrering eller särskiljning. Uppsatsen är ett försök att följa ... -
Samling i förskolan, pedagogers uppfattningar om samlingens form, innehåll och syfte med samling som en helhet.
(2009)Syftet med detta examensarbete är att beskriva olika pedagogers uppfattningar om form, innehåll och syfte med samling i förskolan. Genom vår studie vill vi också undersöka om dessa tre faktorer är relaterade till varandra. För ... -
Samling och fri lek samt kommunikativ förmåga som pedagogiska verktyg i förskolan - en intervjustudie med fyra pedagoger
(2009)Sammanfattning: Examensarbetet fokuserar på samlingens innebörd och den fria lekens betydelse som strukturella val i förskolans pedagogiska verksamhet. Vidare problematiseras här lärandets objekt, olika barnsyn samt vikten ...