Visar titlar:
Visas titlar 1132-1151 av 2331
-
Laborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om laborativ matematik.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: Laborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om laborativ matematik. Författare: Emmelie Nordh, Helena Karlsson Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Per-Olof ... -
Laborativ matematik? Nio gymnasielärares uppfattningar om matematik och ett laborativt arbetssätt
(2007)Syfte Lärare har uppfattningar om vad matematik är, på vilket sätt man lär sig matematik och hur matematik undervisas. De har också uppfattningar om laborativt arbetssätt och material. Syftet med det här arbetet är ... -
Laborativa inslag - varför inte? - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt och arbete med laborationer i sin matematikundervisning
(2012)Undervisning med laborativa arbetsätt utgör en liten men positiv del av undervisningen. Bristen på laborativa arbetsformer har därför gjort oss intresserade och syftet med studien är att studera denna fråga. Frågor: Hur ... -
Lasersvärd och Bolibompa
(2010)Mitt syfte med den här uppsatsen är att ta reda på om datorspel kan användas i förskolan som ett pedagogiskt verktyg. Genom att spela två datorspel och analysera dem har jag kommit fram till att man inte kan avfärda datorspel ... -
Lär dig läsa och skriva på fantasins vingar - Hur främjar storyline läs- och skrivinlärningen?
(2009)Uppsatsen handlar om storyline med fokus på läs- och skrivinlärning. Syfte: Vårt syfte var att ta reda på hur metoden storyline, som vi uppfattat positiv ur både didaktiska och demokratiska synvinklar kan användas för att ... -
Lär med kroppen, det fastnar i huvudet.
(2008)Bakgrund Genom att använda kroppen och skapande aktiviteter i lärande tror vi att man kan nå fler barn och fånga deras intresse och nyfikenhet för lärande. Vi tror även att lärandet är något som sker överallt och inte bara ... -
Lär sig skolelever någonting av dramapedagogiska inslag i NO-undervisningen? En studie av användandet av dramapedagogik i NO-undervisningen på en högstadieskola
(2014)Användning av drama som undervisningsmetod i skolan är omdiskuterad på många håll i världen. Kritiker beskriver det som flumpedagogik med litet värde ur undervisningssynpunkt. Förespråkare däremot menar att dramaövningar ... -
Lära för livet - ansvar och samspel i klassrummet
(2009)Anledningen till valet av denna inriktning var att jag upplevt under mina studier och den verksamhetsförlagda utbildningen att gruppens sociala sammanhang har stor betydelse för hur lärandet ser ut och utvecklar. Avsikten har ... -
Lära för livet - Kunskap, pedagogik och lärande i Rinzai Roku, The Analects och Daodejing. English titel: Learning for Life – Knowledge, pedagogy and learning in Rinzai Roku, The Analects and Daodejing.
(2010)Sammanfattning: Syftet med föreliggande uppsats är att analysera, beskriva och diskutera tre icke västerländska lärotraditioners – rinzaizenbuddhism, taoism och konfucianism – idéer kring kunskap och lärande utifrån en ... -
Lärande för integration - En kvalitativ studie om att arbeta med nyanlända elever i förberedelseklass
(2012)Syfte Studiens syfte med detta examensarbete är att undersöka två skolor som arbetar med nyanlända elever, och undersöka och intervjua pedagogernas om undervisning i relation till integration. Vad har de för förhållningssätt ... -
Lärande i gränslandet - Om pedagogers syn på specialpedagogik och svenska som andraspråk
(2009)Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det pedagogiska samarbetet ser ut mellan specialpedagoger och svenska som andraspråkslärare. Vi har genomfört studien genom att använda oss av den halvstrukturerade intervjumetoden ... -
Lärande i matematik - Att ta den lärandes perspektiv? En fenomenografisk studie av nio lärares uppfattningar kring fenomenet lärande i matematik
(2007)Vi som skrev detta arbete har ett intresse för lärande och matematik då matematikämnet ofta kan Bakgrund: vara sammankopplat med svårigheter. Vi ville genom denna undersökning ta reda på vilka uppfattningar lärare har kring ... -
Lärande i naturen
(2012)Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger som arbetar på olika förskolor använder sig av utomhuspedagogik i sin undervisning. Hur arbetar de med utomhusundervisning i sin verksamhet och vad innebär utomhus för ... -
Lärande i socialt samspel utifrån musikdrama
(2007)Inledning Musikdrama sett ur ett historiskt perspektiv och ur författarnas perspektiv. Syfte och problemformulering Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever reflekterar över undervisningen i musikdrama ... -
Lärande och utveckling genom leken. En studie om pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utveckling
(2007)Syfte:Vårt syfte är att undersöka hur ett antal pedagoger ser på begreppet lek, sin roll i leken samt ta reda på vad pedagoger har för syn på barns lärande och utveckling genom leken. Frågeställning: - Hur definierar ... -
Lärandemiljö - en miljö att lära i. En studie om klassrummets betydelse för den pedagogiska verksamheten
(2007)Inledning Under lärarutbildningen har vi ofta stött på begreppet lärandemiljö. Tidigt under vår lärarutbildning väcktes ett intresse för lärandemiljö och i synnerhet den fysiska lärandemiljön. Vi har valt att fokusera på ... -
Lärandemiljöer för barn med ADHD – Hur belyses detta inom forskning och i stödmaterial för pedagoger
(2010)Sammanfattning högst 300 Problembeskrivning: Elever med koncentrationssvårigheter är något som alla pedagoger kommer i kontakt med. Det finns pedagoger som upplever att de inte har de verktyg som krävs i arbetet med dessa ... -
Lärandeprocessen i praktiken
(2009)Abstract Sammanfattning: Syfte och centrala frågeställningar: Syftet med arbetet är att visa på brister i överlämnandet från mellanstadiet till högstadiet vad gäller ämneskunskaperna i svenska och att påvisa vägar som ... -
Lärarbemötande och Motivation i skolan. En undersökning om elevers och engelsklärares syn på hur lärarbemötandet påverkar gymnasieelevers motivation i engelskundervisning.
(2015)Abstrakt Motivation är ett mångtydigt begrepp som inte är enkelt att definiera. Begreppet kan definieras som ens vilja att upprepa ett visst beteende eller agerande för att uppnå ett resultat som oftast antingen direkt ... -
Lärare i förskolan= Lärare i matematik? En studie om hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.
(2008)Huvudfråga: Att undersöka hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik. Metod: Vi har gått ut till 5 förskoleavdelningar för att under en heldag observera personalens förhållningssätt när det gäller att ...