Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1029-1048 of 2331
-
Kalla fötter en kvalitativ studie kring hur pedagoger aktivt arbetar med läs- och skrivinlärning
(2007)Inledning och syfte Vårt arbete handlar om läs- och skrivinlärning och dess utveckling både inom yrkesverksamhet och inom lärarutbildning. I inledningen presenteras vårt intresse för ämnet och varför vi valt att undersöka ... -
Kampen om barnidrotten. En studie kring idrottslärares föreställningar kring tävlingsmomenten i barn- och ungdomsidrotten.
(2010)Syfte:Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att utifrån ett sociologiskt perspektiv nå förståelse av vilka normer och värderingar omkring tävlingsaspekterna i dagens barn - och ungdomsidrott, som idrottslärare ... -
Kan Idrotten användas som hjälpmedel för elever med överaktivitet? Jenny Karlsson , Pehtra Pettersson
(2008)Sammanfattning: Huvudsyftet med vår undersökning är att få svar på om idrotten i skolan kan användas som pedagogiskt hjälpmedel i undervisningen av överaktiva elever. Vi gör en intervjuundersökning med lärare i en specialklass ... -
Kan läsdagbok vara ett hjälpmedel till den tysta läsningen?
(2008)Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur fyra pedagoger och en klass med 8 elever upplever läsdagboksmetoden. Gynnar metoden språkutvecklingen, eller den så kallade läs- och skrivprocessen. Detta satt i relation till ... -
Kan man odla intelligens i skolan? Ett arbete om betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning
(2009)Syfte: Syftet med arbetet var att undersöka betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning. Huvudfrågor: Kan man odla intelligens i skolan? Hur går det till? Metod: Den huvudsakligt använda ... -
Kan man verkligen använda sig av populärlitterära texter i svenskundervisningen? - en undersökning av ett urval noveller i Frida och Starlet 2007
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Inledning Litteraturläsning har länge spelat en betydande roll i svenskämnet. I dagens kursplan i svenska för grundskolan står att elever bör ges möjlighet att ”uppleva och lära av skönlitteratur” och att: ”litteraturen ... -
Kan skolans tidigare åldrar lära av förskolans pedagogiska synsätt?
(2007)Bakgrund Vi är båda inriktade på de tidiga åldrarna i skolan och har haft funderingar om hur det går att arbeta mer utifrån barnet i skolan, eftersom vi känner att skolan ofta tänker på vad som skall läras in i stället för ... -
Kanon en avslutad historia? Den litterära kanon i relation till centrala begrepp i gymnasieskolans styrdokument för svenskämnet
(2008)Sammanfattning Uppsatsen problematiserar, nyanserar och diskuterar den litterära kanons möjligheter i skolan och samhället. Studien är disponerad i tre delar och bygger uteslutande på en kvalitativ metod. Den första teoretiska ... -
Ett kaotiskt paradis i färg, en kvalitativ studie om atelieristan i Reggio Emilia inspirerade förskolor
(2011)Syftet med min undersökning är att se hur atelieristan i Reggio Emilia inspirerade förskolor jobbar i ateljén tillsammans med barnen och på vilket sätt barnen lär sig. Jag har gjort min undersökning på tre olika Reggio ... -
Karius och Bactus in Cambodia
(2010)Pupose and questions The purpose of this study is to make a research of the pedagogical methods that are used by the dentist Karin Jonsson to teach poor children about dental care. I will also examine what the main ... -
Karius och Bactus in Cambodia
(2010)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att synligöra och lyfta fram internationaliseringens plats i undervisningen och redogöra för vad begreppet internationalisering innebär för undervisningssammanhang samt på vilket ... -
Kategorilitteratur. Nyttig eller eskapistisk?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Syfte Att läsningen av skönlitteratur kan ha en positiv effekt på en individs språkliga kompetens och dessutom kan utveckla dennes bildning är nog en allmänt omfattad hållning. Flera uppmärksammade undersökningar och ... -
Katt, kanin, spyfluga, pojke eller flicka? En kvalitativ litteraturstudie ur ett genusperspektiv av fem populära bilderböcker
(2010)Bakgrund och syfte:I Läroplanen för förskolan framhålls att förskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster, samt att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter att utvecklas utan begränsningar utifrån ... -
Källa: Internet - Samband mellan Internet i undervisning och val av examinationsformer
(2013)Sammanfattning: Denna uppsats syfte är att undersöka om en blivande lärares val av progressiva (eget arbete, prov med hjälpmedel) eller traditionella (prov utan hjälpmedel) examinationsformer kan förklaras av om denne ser ... -
”Känn att du är en blomsterknopp på en äng” - en kvalitativ studie om hur sångpedagoger talar om rösten som instrument
(2014)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att tydliggöra hur olika sångpedagoger kommunicerar sin kunskap kring röstapparaten och sångteknik med syfte att eleven ska förstå. Vi har använt oss av följande frågeställninga ... -
”Det känns roligt och intressant att nu se bilden från en ny sida!” Fem pedagogers syn på barns bildskapande.
(2011)SYFTE:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur stor del barns bildskapande har i den pedagogiska verksamheten. Fokus ligger på på pedagogernas syn, kunskap och engagemang samt miljöns betydelse. HUVUDFRÅGOR:Studien har ... -
Känslan av att göra något fel
(2015)Sammanfattning: Följande uppsats har till syfte att belysa vilka förutsättningar som språklärare i moderna språk på grundskolan och gymnasiet upplever sig ha för att främja att deras elever utvecklar en hög muntlig kommunikativ ... -
Kemiundervisning i vision II – bara en vision eller realitet?
(2010)Bakgrund: Intresset i kemi har sjunkit de senaste åren. Likaså förståelsen. Forskare runtom i världen är väl medvetna om problematiken. Större delen av kemiundervisningen idag går ut på att introducera eleverna i ... -
”Kenta ser att killarna kommer. Nu kollar dom på honom och på alla kjolarna. Det är nog bäst att han går på toan.” - Iscensättningar av genus och etnicitet i barnböcker
(2015)Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur genus och etnicitet konstruerades i ett urval av de mest utlånade barnböckerna i Göteborgs stad år 013. Våra frågeställningar var: Vilka identifikationer erbjuds ...