Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 531-550 of 2331
-
Fakta och förståelse – en jämförande studie mellan en Europaskola och en svensk skola
(2011)Syftet med den här studien är att undersöka om det finns skillnader i faktakunskap respektive förståelsekunskap hos eleverna på en Europaskola jämfört med eleverna på en svensk skola. Undersökningen bygger på en kvantitativ ... -
Faktion i skolan. Faction in School
(2012)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka faktion och erbjuda en djupare förståelse för denna litterära genre. I dagens mediebrus översköljs vi ständigt av information som många gånger har sin hemvist i en ... -
Den faktiskt genomförda läroplanen? Analys av tre läroböcker i svenska språket för gymnasieskolans högskoleförberedande program
(2012)Den 1 juli i år trädde de nya ämnesplanerna för gymnasieskolan GY 011 i kraft. Fr o m höstterminen kommer alltså svensklärare i gymnasieskolan att använda undervisningslitteratur som är skriven under de gamla kursplanernas ... -
Faktorer som påverkar implementeringen av individuella utvecklingsplaner.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Bakgrund och syfte Vi har tidigare under vår utbildning gjort ett fördjupningsarbete om den praktiska tillämpningen av individuella utvecklingsplaner (IUP) på tre särskolor. Undersökningen visade bland annat att det fanns ... -
”En fallstudie av religionsämnet och de ungas attityder till ämnet i Island”
(2011)How does the religious education constructs in Iceland in the elementary schools and how does headmaster, teacher and pupils there talk about the subject? What is their attitudes towards the subject? These questions ... -
En fallstudie om hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal för att stimulera barnens literacyutveckling
(2012)Syfte Syftet med min fallstudie är att ta reda på hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal som ett stöd för barnens literacyutveckling. Jag belyser arbetet med boksamtalet ur ett sociokulturellt ... -
Familjeklass "... påverkar man en kugge får det återverkningar i hela systemet."
(2008)Syfte Syftet är att undersöka hur ett arbete med Familjeklass kan se ut. Vi har valt att se det ur ett samarbets- samt ett arbetsperspektiv. Valet föll på att se det från familjeklasspedagogen, mentorn, eleven och förälderns ... -
"Får vi vara med och bygga?" "Ja det får ni om ni hämtar mossa åt oss".
(2014)Abstract Denna kvalitativa fallstudies syfte är att få kunskap om vilken betydelse platsen (utomhus) har för elevernas sociala samspel. För att vinna kunskap om på detta formulerade vi frågeställningarna, Hur samspelar ... -
”Få lära sig på ett annat sätt” – En studie i pedagogers utsagor om lärande baserat på upplevelser
(2010)Syftet: Syftet med detta arbete är att undersöka pedagogers utsagor om hur de använder sig av upplevelser för lärande i form av ett science center i sin undervisning. Vad de säger att deras didaktiska motiv med ett besök ... -
”Får barnet inte leka så utvecklas det ju inte” - En jämförande studie mellan lek på förskola och lek på lekterapi
(2012)Syftet med denna studie är att undersöka vad lekterapi är och jämföra förskollärares och lekterapeuters arbetsätt samt undersöka om lek på lekterapi skiljer sig från lek på förskola för att erövra ny kunskap om lek och om ... -
Får det lov att vara lite elevinflytande? - En jämförande studie av elevinflytande mellan kommunal skola och friskola.
(2010)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur eleverna uppfattar sitt inflytande på lektionsnivå samt om det finns skillnader i elevernas uppfattning av möjligheterna till elevinflytande beroende på skolform. Undersökningen ... -
Får man svära på lektionen? En studie i svensklärares förhållningssätt till svordomar
(2012)Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att undersöka svensklärares förhållningssätt till svordomar och hur relevant det är att inkludera svordomar i svenskundervisningen. Genom en enkätundersökning har vi sökt svar ... -
Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar: En musikpedagogisk barnföreställning
(2007)Syftet med uppsatsen är att presentera den musikpedagogiska barnföreställningen Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar, samt att redogöra för de pedagogiska teorier som ligger till grund för föreställningen. En viktig ... -
Femtionio på foten eller..? Vilka betygsgrundande kvaliteter anser lärare och elever har störst respektive minst betydelse för betyget i Idrott och hälsa A?
(2008)Syfte/huvudfråga Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka betygsgrundande kvaliteter elever tror har störst respektive minst betydelse för deras betyg i Idrott och hälsa A. Syftet är även att se vilka av kvaliteterna ... -
Fenomenet Natt och Dag en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.
(2007)----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Syfte Syftet med vår undersökning var att ta reda på i vilken mån det är möjligt att hos elever utveckla ... -
Fingerräkningsstrategier och talbegreppets utvecklingsnivåer
(2007)Aim The main aim was to find out the character of the relationship between the pupils' finger-counting strategies and their levels of cognition for understanding the number-concept. Main questions What ... -
Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper
(2010)Huvudfrågor - Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer? - Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång? Metod och material Fyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen ... -
Finns ett mångkulturellt förhållningssätt i en etniskt homogen skola? - En undersökning om monokulturalitet i svensk skola.
(2009)Syftet med denna uppsats är att undersöka om en skola i en etniskt homogen svensk kranskommun till Göteborg, arbetar och undervisar ur ett mångkulturellt/interkulturellt perspektiv. Uppsatsen bygger på en fallstudie med ... -
”Det finns ingen given väg till hållbar utveckling. Det är själva resan som är målet”- En kvalitativ litteraturstudie av ett sponsrat och ett icke sponsrat läromedel inom hållbar utveckling. (*Björneloo 2008:49). Citatet syftar till att läromedel är en de
(2010)Bakgrund: 1991 togs den dåvarande statliga läromedelsgranskningen bort för att den fria marknaden även skulle släppas in i skolan. Därmed kunde vem som helst oavsett kompetens skriva ett läromedel utan att det granskades varken ... -
”… det finns ingen likvärdig skola...” - En jämförande studie av hur lärare arbetar med skolans demokratiska uppdrag
(2007)Sammanfattning: I Skolinspektionens kvalitetsundersökning från februari 01 togs beslut gällande hur två skolor uppnår det demokratiska uppdraget. Skolorna ligger i olika områden, ett med hög socioekonomiskt status och ett ...