Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 336-355 of 2331
-
En dag på Manhattan New School en kvalitativ studie av Whole Language i praktiken
(2008)Syfte och frågeställningar: Syftet med arbetet är att undersöka hur läs- och skrivundervisning utifrån Whole Language kan fungera i praktiken. För att nå syftet utgår studien från följande frågor: Hur arbetar pedagoger ... -
Daglig fysisk aktivitet inom ramen för skoldagen- Ett nedslag i den svenska skolan hösten 2006
(2007)Inledning: I ett samhälle där människor i allt större utsträckning drabbas av vällevnadssjukdomar såsom fetma, diabetes typ II, hjärt-kärlsjukdomar och så vidare, känns det aktuellt att belysa vad skolan gör för att främja ... -
Dags att damma av tradition?
(2010) -
Dans i ämnet Idrott och hälsa Idrottslärares uppfattningar av varför elever ska dansa
(2008)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dan- sa i ämnet idrott och hälsa. I ett pedagogiskt avseende är det intressant och viktigt att studera lärares uppfattningar ... -
Dans i idrottsundervisningen - en studie om idrottslärares personliga engagemang och tolkning av styrdokumenten
(2010)Sammanfattning Denna studie fokuserar på hur fem idrottslärare tolkar styrdokumenten gällande dansens plats i undervisningen, och hur deras egen dansundervisning, i form av upplägg och genomförande, ser ut. Personliga ... -
Dans och Demokrati : Om lärande för hållbar utveckling inom dansämnet
(2009)Sammanfattning: Mitt syfte med detta arbete är att ta reda på vad hållbar utveckling kan betyda inom dansämnet och hur man som danslärare kan undervisa för att främja demokrati och hållbar utveckling. Jag genomförde ... -
Dansa eller spela fotboll
(2011)Syftet med min studie är att beskriva och få en förståelse för hur pedagogerna i låg- och mellanstadiet väljer idrottsundervisning ur ett genusperspektiv. Jag har använt mina färdigformulerade intervjufrågor för att få en ... -
Dataintrång i musikundervisningen – på gymnasiet
(2012)Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever på ett musikestetiskt gymnasium uppfattar digital musikundervisning i relation till ”traditionell” musikundervisning. Huvudfråga Hur uppfattar elever på ... -
Dataspelsutveckling som undervisningsmetod i historia
(2012)Sammanfattning: I projektet har jag utvecklat och utvärderat en metod för spelutvecklingsbaserat lärande inom området historia för gymnasieelever. Studien syftar till att besvara hur väl min utarbetade me ... -
Dator i skolan – En kartläggning av Datorn och Internets potential i undervisningssammanhang.
(2011)I ett samhälle i ständig förändring och utveckling utgör datorerna en stor del av människors vardag. Således bör de även finnas i dagens klassrum och utgöra en naturlig del av undervisningen. Därmed förbereds eleverna inför ... -
Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel
(2014)Sammanfattning Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv. Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin ... -
Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Arbetets titel Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen Arbetets art Examensarbete LAU350 Institution Pedagogik och Didaktik Sidantal 46 Författare Maria Claesson och Anna ... -
Datorn i skolan – artefakt eller verktyg? - enn fallstudie på en gymnasieskola
(2012)Sammanfattning I dagens informations- och tekniksamhälle ökar vikten av att kunna kommunicera, förstå sin omvärld och orientera sig i denna i takt med att tekniken utvecklas. Datorn och förmågan att hantera denna, har varit ... -
Datorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen. En kvalitativ litteratur- och samtalsstudie
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Arbetets titel Datorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen – en kvalitativ litteratur- och samtalsstudie Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Institution Sociologiska ... -
Datorn som ett komplement i matematikundervisning i en lågstadieklass En kvalitativ undersökning om datorspel i matematikundervisning
(2008)Sammanfattning Uppsatsen bygger på litteraturstudier och fältarbete med intervjuer och delvis observationer i en lågstadieklass i en skola som ligger i Göteborgs kommun. Arbetet bygger på en kvalitativt inriktad studie. ... -
Datorn som pedagogiskt hjälpmedel
(2008)Sammanfattning: Som lärare i ett samhälle i ständig utveckling är det av största vikt för oss att se hur datorn används som pedagogiskt hjälpmedel. Syftet med undersökningen är att se hur eller om lärare upplever att deras ... -
Datorspelet som undervisande medium: Aspekter och egenskaper hos datorspelet som främjar lärande
(2007)Sammanfattning Bakgrund Vi som skriver det här examensarbetet heter Petter Ljungqvist och Panagiota Diamantidou. Vi studerar till lärare i engelska och bild respektive engelska och svenska. Syfte Vi vill med det här ... -
”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” – en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter,
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Linda Karlsson & Markus Palmgren: ”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” – en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter, examensarbete 10 poäng, Göteborgs Universitet, ... -
”Det där har du säkert missförstått, hon som alltid är så snäll” En studie baserad på tre gruppintervjuer med flickor kring mobbning
(2011)Sammanfattning: Denna studie handlar om mellanstadieflickors mobbningstendenser; hur de uppstår, yttras och vem mobbaren och offret är. Syftet är därmed att ta reda på hur flickor talar kring de faktorer som leder till ... -
”Då kör jag bara 1 – 8 och det är 7” – En studie om orsaker till vanliga misstag inom matematik.
(2012)Sammanfattning: Studien belyser hinder inom matematik, där vi möter elever med olika beräkningsmisstag gällande addition och subtraktion. Vårt syfte med undersökningen är att ta reda på orsaker till vanliga misstag. Ett ...