Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 856-875 of 2331
-
Hur ser samverkan och samarbete ut i skola och fritidshem - Utifrån lärare och fritidspedagogers perspektiv
(2012)Vår studie handlar om hur en samverkan och samarbete kan se ut på två skolor, ett arbetslag mellan fritidshem och skola. Mellan fritidspedagoger och lärare för de tidiga åldrarna. Undersökningen görs för att vi vill ... -
Hur skapar man en bra undervisning i matematik för en elevgrupp – som är anpassad till samtliga elever?
(2010)Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att få en ökad förståelse för hur man får en så optimal matematikundervisning som möjligt för en elevgrupp. Min förhoppning är även att det här arbetet ska kunna inspirera ... -
Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.
(2015)Sammanfattning Att vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömning och utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskaps ... -
”Hur skulle man arbeta i skolan om det inte fanns bedömning?” - En studie om hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser och arbetar med bedömning
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2012)Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år arbetar och ser på bedömning. Huvudfrågorna vi har ställt oss är vad pedagogerna utgår från vid bedömning? Vad de har för tankar kring ... -
Hur skulle man kunna förebygga och hantera konflikter i skolan?
(2008)Sammanfattning Syftet med vår undersökning var att söka reda på eventuella orsaker till konflikter, hur man som lärare hanterar dessa, vilka metoder som finns tillgängliga, hur man arbetar konfliktförebyggande samt vilka ... -
Hur slöjdlärare förhåller sig till kulturarv och slöjdtraditioner i sin undervisning i dag
(2007)Bakgrunden till vår undersökning har varit att vi upplevt det problematiskt att motivera elever till att lära sig gamla grundläggande hantverkstekniker i skolslöjden. Vi hade läst nationella utvärderingen av slöjdämnet ... -
Hur står det till med tekniken? – en studie om lärares förhållningsätt till teknikämnet
(2014)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka hur tekniklärare i åk 4-6 betraktar och beskriver skolämnet teknik och hur detta påverkar undervisningen. Det är även av intresse att undersöka eventuella samband med ... -
Hur stort är universum? En studie kring lärares syn på grundskolans astronomiundervisning
(2011)Syftet med detta arbete har varit att undersöka några av de problem studiens fem lärare har ställts inför i skärningspunkten mellan vetenskapliga fakta, statens vilja och elevernas förförståelse. För att ta reda på detta ... -
Hur tar vi emot våra nyanlända elever? En studie över synen på kunskap och lärande i direktiv och styrdokument, samt i lokal praktik gällande nyanlända elevers introduktion till det svenska samh...
(2007)Sammanfattning: Syftet med examensarbetet har varit att genom direktiv och styrdokument gällande nyanlända elevers introduktion till det svenska samhället och skolan, samt genom lokal praktik undersöka vad för slags syn ... -
Hur uppfattas NO av lärare på lågstadiet? - En studie om lärares syn på undervisning i biologi, kemi och fysik
(2013)Sammanfattning: Hur lågstadielärare ser på biologi-, kemi- och fysikundervisning är något som intresserar oss som skrivit det här examensarbetet. Intresset har väckts när vi har varit i skolor och observerat att lärare ... -
Hur upplever lärare och elever att de nationella proven påverkar lärandeprocessen?
(2014)Med anledning av att de nationella proven införts i årskurs 3 relativt nyligen (009) ville vi ta reda på lärares och elevers upplevelser av dessa prov. Det finns i stort sett ingen forskning om vilka effekter proven kan ... -
Hur ute är skolan? -en empirisk studie om pedagogers vanor av undervisning utomhus
(2008)Sammanfattning Vi upplever att det finns en uppåtgående trend när det gäller att förlägga undervisning till utomhusmiljö. Vårt syfte med denna undersökning var att vi ville ta reda på och kartlägga våra huvudfrågor, nämligen ... -
Hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutveckling
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art: Examensarbete inom allmänna utbildningsområdet på nya lärarprogrammet Titel: Hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutveckling Institution: ... -
"Hur vet du det?" Boksamtal om olika typer av bilderböcker i förskolan
(2012)Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur man kan fördjupa boksamtal om bilderböcker i förskolan. Genom att välja bilderböcker med olika grad av komplexitet i förhållandet mellan text och bild vill vi se om ... -
Hur viktigt är det med preventivmedel egentligen? - En enkätundersökning om elevers åsikter om innehållet i sex- och samlevnadsundervisningen
(2012)Detta examensarbete ämnar undersöka hur väl gymnasieelevers åsikter om sex- och samlevnadsundervisningen stämmer med gymnasie- och grundskolans kursplaner. Dessutom undersöks hur viktigt eleverna tycker att vissa områden ... -
Hur viktigt är fysisk aktivitet?- skolans roll
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)GÖTEBORGS UNIVERSITET Institutionen för pedagogik och didaktik ABSTRACT Titel: Hur viktigt är fysisk aktivitet?- skolans roll Författare: Johanna Gustavsson & Maria Winqvist Handledare: Mikael Nilsson Examinator: Owe ... -
”Hur skulle du känna om du inte fick vara med” – En studie om pedagogers syn på exkludering i den fria leken
(2014)Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att ta reda på hur pedagoger ser på exkludering i barngruppen. Vad innebär det enligt pedagogerna, vad kan det ge för konsekvenser att bli exkluderad och vad kan man vidta för ... -
Husserls livsvärld och pedagogikforskning
(2012)Denna uppsats behandlar livsvärldsfenomenologi. Den konkreta frågan som har undersökts är: vad menas med "livsvärld" och vari består dess relevans för pedagogikforskning? Dels har livsvärldsbegreppets urpsrung hos filosofen ... -
Huvudräkning inom addition och subtraktion – en analys av ett läromedel i årskurs 1-3
(2014)Forskning visar att svensk matematikundervisning i de allra flesta fall vilar på ett läromedel i form av en matematikbok. Hur elever utvecklar sitt matematiska kunnande är således beroende av vad som behandlas i denna bok. ... -
Huvudräkningens roll i den svenska skolmatematikens historia
(2012)Sammanfattning Skolmatematikens historia är i stor utsträckning okänd, endast några få beskrivningar finns. Syftet med den här studien är att undersöka hur huvudräkning har använts genom historiens gång. Huvudräkning har ...