Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 2305-2324 of 2331
-
Vilket stöd behöver elever med ADHD i skolan? en litteraturstudie
(2008)Bakgrund Vi upplever att barn med ADHD-problematik i skolan ökar. Under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har vi sett att mötet med dessa barn ställer höga krav på lärarens kompetens och att kunskap kring funktion ... -
Vill du veta vad som står här så läs det! - ett arbete om läsutvecklingens betydelse i dagens skola.
(2008)Syfte och huvudfrågor Syftet med studien är att fördjupa och bredda våra kunskaper som blivande pedagoger om vilka arbetssätt för läsutveckling som finns och används inom skolan idag. Vi vill även undersöka hur elevernas ... -
Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Titel: Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion Författare: Carl Cidson Lycke Termin och år: Termin 9 (10), år 2006 Examinationsnivå: C Institution: Institutionen för religionsvetenskap ... -
Villkor och strategier för elevens lärande och måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet
(2012)Bakgrund: Gymnasieelevers måluppfyllelse är en ofta diskuterad fråga. Inte minst införandet av en ny läroplan, Gy 11, hösten 2011 aktualiserar frågor om vad som påverkar elevers möjlighet att nå uppsatta kunskapsmål. Syfte ... -
Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen
(2007)Vårt syfte var att ta reda på vad som kan motivera elever till att lära sig läsa. Vi Syfte: har undersökt hur några lärare arbetar för att motivera eleverna i läsinlärningen. Vi tog reda på hur forskning och litteratur ... -
Visst görs det skillnader!? En undersökning om lärares kommunikation under matematiklektioner ur ett genusperspektiv.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Arbetets art: Examensarbete, 10p Institution: Göteborgs universitet, Institutionen för Pedagogik och Didaktik Författare: Veronica Andersson och Susanna Broomé Titel: Visst görs det skillnader!? En undersökning ... -
”Visst, det gamla var good enough, men detta är så mycket bättre!” - en studie av hur lärare ser på och arbetar med uppdraget med skriftliga omdömen.
(2011)Sammanfattning: Syfte: Bedömning är en stor del av läraryrket och med den nya individuella utvecklingsplan som infördes i juli 008 som även ska innehålla skriftliga kommentarer om elevens kunskapsutveckling har detta ... -
"DEN VITE MANNENS BÖRDA" En textanalys av synen på Afrika söder om Sahara och dess svarta invånare hos läromedelsförfattare i historia år 1900 - 2000
(2008)Uppsatsen ser till att kartlägga hur bilden utav Afrika/afrikaner och västerlänningar har framställts utav svenska läromedelsförfattare i de mest frekvent använda läromedlen för historia i gymnasiet under 1900-talet. ... -
Vuxenpedagogiskt förhållningssätt – ur ett lärarperspektiv
(2010)Problem, syfte och frågor: Med våra olika erfarenheter och tankar om vuxenutbildning väcks frågor om vad vuxenutbildning innebär och hur det går till. Syftet med vår undersökning är att identifiera och få kunskap om vad i ... -
Waldorfpedagogik Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
(2010)Sammanfattning Studien har två sammankopplade syften. För det första ville vi beskriva de teoretiska motiveringarna till varför Waldorfpedagogiken grundar sig på konstnärlig undervisning och på vilket sätt den konstnärliga ... -
We are africans and we have many, many problems
(2008)Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva skolsystemet i Moçambique. Följande frågeställningar har formulerats: · Hur ser Moçambiques skolsystem ut? · Hur är lärarutbildningen uppbyggd? · Vilka är de största problemen ... -
“We are in the buisness of freedom” - utbildning och empowerment i Kolkata
(2015)With this ethnographic study we have sought to depict and analyze how Sari Bari works with education and skill training in order to help women out of prostitution in the Red Light Districts of Kolkata. We want to raise ... -
"We are teaching according to reality" South African teachers' approach on the impacts on the HIV and AIDS in education
(2007)Purpose The aim of this Minor Field study is to investigate how South African teachers approach the impacts of HIV and AIDS in their daily professional work. I also want to highlight the complexity in teaching about a ... -
We co-operate to build a partnership. En jämförande uppsats om samverkan mellan förskollärare och föräldrar i Australien och i Sverige
(2010)Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur australiensiska förskollärare arbetar i förskolan med att samverka med barns föräldrar. Det är även att få en djupare förståelse för likheter och skillnader mellan deras ... -
"We should think globally but act locally!" - Implementation Strategies for Environmental Education in Kenya and Tanzania
(2007)The LVCEEP (Lake Victoria Catchment Environmental Education Programme) is a Sida-funded programme carried out in Kenya, Tanzania and Uganda. Teachers at selected project schools have undergone a special training in ... -
What effects the teacher and the curriculum have on students´learning
(2012)The aim with this examination paper is to compare science education at Sixth Form inEngland and in Sweden in regard to the curriculum and how it affects students' learning. I also investigated teachers' experience of the ... -
”What I can teach to six, seven year olds in two months would take a year to teach a five year old” - En kvalitativ intervjustudie av några australiensiska lärares upplevelser kring tidig skolsta...
(2014)Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka och beskriva vilka komponenter som ett antal lärare från delstaten Victoria, Australien, upplever vara essentiella för barns lärande vid en tidig skolstart. Syftet är ... -
What knowledge is of most worth? - ett tentativt förtydligande av skoldebattens återkommande frågor
(2009)Syfte Vi har i denna uppsats velat bringa klarhet i vilka antaganden och åsikter som tycks ligga bakom olika positioner i skolpolitiska frågor; hur definierar man egentligen värdefull kunskap och hur ser man på ... -
Who rules the rules?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)How pupils are to learn a second or a foreign language, especially grammatical elements, has been much debated the last couple of decades. This study is a qualitative analysis of teaching materials published between 1966 ... -
Words of Warcraft
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)TITLE: Words of Warcraft A study on Swedish second-language learners’ vocabulary acquisition, using the computer-game World of Warcraft AUTHOR: Andreas Kjell English Department Gothenburg University Spring ...