Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 2292-2311 of 2331
-
Vilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv.
(2012)Syfte: Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan. Teori: Pedagogik som behandlar underlättning av ... -
Vilka kunskaper tar elever med sig efter ett besök på Nordens Ark?
(2009)Sammanfattning Nordens Ark är en park för bevarandet av utrotningshotade djur. Målet med verksamheten är: 1. avel och uppfödning, . återinplantering när så är möjligt, 3. forskning och utbildning, samt 4. sprida ... -
Vilka mål? Hur slöjdlärare presenterar de nationella målen i sin undervisning och vad eleverna uppfattar
(2011)Syftet med uppsatsen är att uppmärksamma hur några slöjdlärare arbetar för att synliggöra de nationella kursplansmålen för sina elever. Uppsatsens frågeställningar lyder: Hur presenterar läraren de nationella målen ... -
Vilka möjligheter och vilken problematik skapar IKT för svenskämnet? Ett pedagogperspektiv
(2014)Sammanfattning Dagens samhälle blir allt mer digitaliserat och det svenska språket har fått nya uttrycksmedel i samband med detta. Att svara på ett sms, googla eller göra en statusuppdatering på diverse sociala medier är ... -
”Vilka teorier och metoder använder sig lärare av när de undervisar elever i läsinlärning?” En kvalitativ studie om pedagogers varierade sätt att arbeta med olika teorier och metoder i läsinlärning och läsning.
(2010)Sammanfattning: Syftet med studien är att se vilka teorier och metoder som pedagoger arbetar med i dagens läsinlärning. I lärarutbildningen har jag av lärare, föreläsare och litteratur förstått att det är viktigt att knyta ... -
Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?
(2011)Syfte och huvudfrågor Syftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilka arbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till att fördjupa kunskapen ... -
"Vilka vi icke till ett blåbär akta" Bilden av Gustav Vasa i gymnasiets historieböcker
(2008)Sammanfattning: Det råder ingen tvekan om att historia är ett ämne som under de senaste åren har växt i intresse bland de breda folklagren. I anslutning till ämnets popularitet har mängder av böcker getts ut den senaste ... -
Vilken betydelse har matematikböckers utformning för träning av modellering? En studie av läromedel för årskurs tre, fyra och fem
(2011)Vi ville undersöka om textuppgifter i matematikböcker för årskurserna tre, fyra och fem ger träning av modellering. Vi ville även titta på vad det fanns för likheter och skillnader, i träning av modellering, mellan läroböckerna ... -
Vilken bild av sexualitet vill skolan förmedla? En diskursanalys av sexualsyn i material för undervisning i sex och samlevnad
(2010)Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att identifiera vilka bilder av sexualitet som skolan idag vill förmedla och därur kommer vår huvudfråga: Vilka bilder av sexualitet förmedlas i det empiriska materialet? Ett ... -
Vilken roll avses religionshistoria ha i den svenska skolan ? En studie av kurs- och ämnesplanerna för religionskunskap i Lgr11
(2011)Denna studie har som syfte att problematisera och klargöra vilken roll religionshistoria har i styrdokumenten för religionsundervisning i den svenska skolan. För att uppnå syftet har vi arbetat utifrån frågeställningen: ... -
Vilken syn och förhållningsätt har pedagoger i två förskolor och två förskoleklasser på mångkultur?
(2012)I Sverige finns det många olika kulturer. Vuxna och barn emigrerar in till Sverige från olika länder världen över. De kommer in till Sverige med sina erfarenheter och med den kultur de är vana och uppväxta med i ... -
Vilken värld gestaltas i matematikläroböcker? En textanalys av bråk- och procentavsnitt i fyra läroböcker för årskurs 6
(2007)Sammanfattning: Bakgrund: Skolverket lyfter i en rapport fram att elevernas bristande motivation i matematik beror av bundenhet till läro- medlet. Det är därför viktigt för oss lärare att veta vilken bild av matematikens ... -
Vilket betyg sjöng jag?
(2012)Språk: Svenska Huvudämne: Musik Sammanfattning I denna uppsats avhandlas bedömning i ämnet kör, både ifråga om betygsättning och bedömningsunderlag. Syftet med uppsatsen är att svara på hur lärare bedömer, vad som bedöms ... -
Vilket stöd behöver elever med ADHD i skolan? en litteraturstudie
(2008)Bakgrund Vi upplever att barn med ADHD-problematik i skolan ökar. Under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har vi sett att mötet med dessa barn ställer höga krav på lärarens kompetens och att kunskap kring funktion ... -
Vill du veta vad som står här så läs det! - ett arbete om läsutvecklingens betydelse i dagens skola.
(2008)Syfte och huvudfrågor Syftet med studien är att fördjupa och bredda våra kunskaper som blivande pedagoger om vilka arbetssätt för läsutveckling som finns och används inom skolan idag. Vi vill även undersöka hur elevernas ... -
Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Titel: Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion Författare: Carl Cidson Lycke Termin och år: Termin 9 (10), år 2006 Examinationsnivå: C Institution: Institutionen för religionsvetenskap ... -
Villkor och strategier för elevens lärande och måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet
(2012)Bakgrund: Gymnasieelevers måluppfyllelse är en ofta diskuterad fråga. Inte minst införandet av en ny läroplan, Gy 11, hösten 2011 aktualiserar frågor om vad som påverkar elevers möjlighet att nå uppsatta kunskapsmål. Syfte ... -
Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen
(2007)Vårt syfte var att ta reda på vad som kan motivera elever till att lära sig läsa. Vi Syfte: har undersökt hur några lärare arbetar för att motivera eleverna i läsinlärningen. Vi tog reda på hur forskning och litteratur ... -
Visst görs det skillnader!? En undersökning om lärares kommunikation under matematiklektioner ur ett genusperspektiv.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Arbetets art: Examensarbete, 10p Institution: Göteborgs universitet, Institutionen för Pedagogik och Didaktik Författare: Veronica Andersson och Susanna Broomé Titel: Visst görs det skillnader!? En undersökning ... -
”Visst, det gamla var good enough, men detta är så mycket bättre!” - en studie av hur lärare ser på och arbetar med uppdraget med skriftliga omdömen.
(2011)Sammanfattning: Syfte: Bedömning är en stor del av läraryrket och med den nya individuella utvecklingsplan som infördes i juli 008 som även ska innehålla skriftliga kommentarer om elevens kunskapsutveckling har detta ...