Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 227-246 of 2331
-
Barnboken med barnet som medskapare -att skriva en kapitelbok i samarbete med åtta barn i 2-3: an
(2007)Då vi läste inriktningen "Svenska för tidigare åldrar" blev vi uppmärksammade på hur sällan barn faktiskt haft inflytande över att forma den skönlitteratur de själva läser (Nikolajeva, 004). I vårt examensarbete utnyttjade ... -
Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv En studie om skapandet av "Pim och den
(2007)Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn för att kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett att ... -
"Barnen var smutsiga, för små kläder och jämt jättehungriga" En studie om pedagogers erfarenheter kring anmälningsplikten
(2009)Sammanfattning Vi har i vår studie undersökt pedagogers agerande och upplevelser vid en anmälan till socialtjänsten av misstankar om barn som far illa. Uppsatsens syfte har varit att kartlägga och analysera pedagogers erfarenhet ... -
Barnens rättigheter i grundskolan i Sverige och i USA, New York
(2011)Syfte: Vårt övergripande syfte är att se vad som framkommer vid en jämförelse av barnens rättigheter i den offentliga grundskolan i USA, New York och i Sverige. Huvudfrågor: Vad framkommer vid en jämförelse mellan ... -
Barnet och bilderboken
(2015)Sammanfattning Denna studie är gjord inom kursen för LAU 395, som en del av Lärarprogrammet, Kultur och språk, 10 hp vid Göteborgs universitet. Kursen examineras på avancerad nivå och handlar om hur förskolebarn läser ... -
Barnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i invandrartäta- och invandrarglesa verksamheter samt i verksamheter med funktionshindrade barn.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)ABSTRACT INSTITUTION Litteraturvetenskapliga institutionen. FÖRFATTARE Petra Bäck, Anna Pavasovic och Annika Skogberg TITEL Barnlitteraturen i förskola och skola – En undersökning i invandrartäta- och invandrarglesa ... -
Barnlitteraturens möjligheter att stimulera elevernas läsutveckling
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: Barnlitteraturens möjligheter att stimulera elevernas läsutveckling Författare: Jessica Andersson & Linda Oddeby Arbetets art: Examensarbete 10p. Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Antal sidor: ... -
Barnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöer
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Examensarbete, C-uppsats, för litteraturvetenskapliga institutionen, Göteborgs Universitet, rapportnummer VT 06-1080-004 Författare: Nina Johansson och Mia Lundström Handledare: Maj Asplund Carlsson Examinator: ... -
Barnmassage
(2008)Vårt syfte med detta examensarbete var att ta reda på vilken påverkan barnmassage/beröring har på barngruppen samt det enskilda barnet i förskolan. För att uppnå vårt syfte tog vi hjälp av två problemformuleringar. På ... -
Barns attityder till No i skolan, en undersökning om hur elever I skolår 6 uppfattar No
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets titel Barns attityder till No i skolan, en undersökning om hur elever I skolår 6 uppfattar No Institution Institutionen för Pedagogik och Didaktik Författare Therese Malmqvist Handledare Jan Landström Syfte Syftet ... -
Barns delaktighet och inflytande i förskolan. En studie om hur pedagoger beskriver sitt demokratiarbete.
(2007)Bakgrund Denna studie handlar om hur pedagoger inom förskolan beskriver att de arbetar med barns inflytande, delaktighet och demokrati och vad som kan påverka eller begränsa detta arbete. Studien bygger på en enkät undersökning, ... -
Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan.
(2013)Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolans demokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till ... -
Barns fysiska lärandemiljöer i förskolan - En jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade förskolor och traditionella förskolor
(2011)Sammanfattning: Syftet med studien är att se hur miljön är planerad för barnen i förskolan 1-5år. Studien är från ett antal traditionella förskolor samt Reggio Emilia inspirerade förskolor. Skiljer sig pedagogernas sätt ... -
Barns inflytande i förskolans verksamhet - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans verksamhet.
(2013)Syfte och huvudfråga Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan. - Vilka möjligheter har barn till inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet enligt ... -
Barns inflytande och kvalitet i förskolans vardag
(2010)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka verksamma pedagogers uppfattning av barns inflytande i förskolans vardag samt vad de anser att barn har inflytande över i den samma. Studien har också riktat sig mot ... -
Barns inflytande – Exempel från praktiken om barns delaktighet i förskolan
(2010)Mitt huvudsyfte för uppsatsen har varit att undersöka hur barns inflytande och delaktighet kan se ut på en förskola och hur det kan vara betydelsefullt för lärandeprocessen. För att nå mitt syfte har jag genomfört en ... -
Barns inflytandei förskolan: En studie om barns inflytande och reella inflytande i och runtomkring samlingen ur barnens perspektiv.
(2014)Vi har gjort en kvalitativ undersökning om förskolebarns inflytande och reella inflytande på en förskoleavdelning i centrala Göteborg. Studiens empiriska material samlade vi in med hjälp av observationer och samtal med ... -
Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
(2011)___________________________________________________________________________ Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är. Frågeställningar:Varför ... -
Barns läs- och skrivutveckling i förskolan - En studie om hur den fysiska inomhusmiljön och pedagogernas användande av artefakter stimulerar barns läs- och skrivutveckling
(2007)Syfte: Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tidiga läs- och skrivutveckling i förskolan. Vi har utgått från nedanstående frågeställningar: Hur stimulerar den fysiska inomhusmiljön i förskolan barns ... -
Barns lek och lärande
(2011)Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket sätt bidrar leken till barns lärande i ...