Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 2150-2169 of 2331
-
Utomhuspedagogik i gymnasieskolan. Med känsla och sammanhang i biologin.
(2007)Den allmänna bilden av naturvetenskap är att det är viktigt men tråkigt. Som lärare i biologi vill vi skapa intresse och motivation hos elever. Naturvetenskaplig didaktik behöver utvecklas för att möjliggöra en förändring. ... -
Utomhuspedagogik har den någon plats i vår kommande matematikundervisning?
(2007)Bakgrund Vi hade båda två erfarenheter av utomhuspedagogik som vi fått under vår verksamhetsförlagda utbildning. Ingen av oss hade dock varit med om att ha matematik utomhus. Detta väckte vår nyfikenhet och undran om ... -
Utomhuspedagogik, ”Allt man gör inne kan man även göra ute för att förstå mera”. English title: Outdoor education “Everything you can do indoors you can do outdoors to understand more”. Författarna: Leila Aminizadehfard och Zeynep Tural
(2010)Bakgrund Vår tanke är att skriva om "I Ur och Skurverksamheter som använder utomhuspedagogiken som pedagogisk metod" - beskriva olika tillvägagångssätt och vilka hinder och möjligheter som kan finnas. Vi utgår från ... -
Utomhuspedagogik- en naturlig upplevelse
(2011)Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka och beskriva hur utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande och utveckling. Genom att empiriskt undersöka hur verksamma pedagoger samt forskare uttrycker ... -
Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.
(2012)Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och som kunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogisk ... -
Utomhuspedagogik. En resurs i lärandet?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Arbetets titel Utomhuspedagogik. En resurs i lärandet? Arbetets art Examensarbete 10 poäng Sidantal 37 Författare Anna Ottosson och Maria Packendorff Handledare Staffan Stukát Examinator Anita Franke Tidpunkt ... -
Utomhuspedagogik. Har en naturintresserad pedagog mer utomhusundervisning?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstrakt Institution Inst. för miljövetenskap och kulturvård, Göteborgs Universitet Arbetets titel Utomhuspedagogik. Har en naturintresserad pedagog mer utomhusundervisning? Arbetets art Lärarprogrammet, examensarbete, ... -
Utomhuspedagogik. Vilka problem kan man stöta på och hur kan man lösa dem?
(2008)Sammanfattning: Syftet med detta arbete, är att se på vilka problem lärare upplever i förbindelse med användandet av utomhuspedagogiska lektioner och på vilket sätt man kan lösa dessa problem. Vi har genomfört en kvalitativ ... -
Utomhuspedagogisk lärmiljö i förskola.
(2012)Sammanfattning: I denna uppsats undersöks pedagogers attityder till utomhuspedagogik. I förskolan har man idag många möjligheter att använda utomhuspedagogik i utomhusmiljön. Problemet är att pedagogerna väljer att använda ... -
Utomhuspedagogiskt arbete inom förskolan
(2014)Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka förskollärarnas pedagogiska arbete i relation till utomhusmiljön i dagens förskola. Den första frågeställningen som vi har utgått ifrån är hur förskollärare ser ... -
Utopi eller verklighet, en likabehandlingsplan för alla? - en diskursanalys av fyra västsvenska skolors likabehandlingsdokument
(2010)Med anledning av den nya lagstiftningen om likabehandling har jag valt att fokusera mitt examensarbete om hur skolor artikulerar alla barns lika rättigheter. Studiens syfte har varit att jämföra olika likabehandlingsdokuments ... -
Utredning av ADHD ur ett skolperspektiv
(2009)Problem: Hjälper en diagnos elever med svårigheter och vad ger det för konsekvenser i skolan? Syfte: Att ta reda på hur man ställer en ADHD diagnos från upptäckt till diagnos och vad det ger för pedagogiska konsekvenser ... -
Uttalsundervisning i SFI. Kvalitativa intervjuer med fyra lärare
(2012)Resultat: Gemensamt för alla lärarna är sättet på vilket de undervisar i uttal. Alla använder sig av körläsning i olika grad. Andra metoder bland lärarna att öva uttal är bland annat hörövningar, diktamen, imitation ... -
Det uttryck som man vill förmedla- En kvalitativ undersökning kring musikalisk interpretation
(2012)Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur piano- och sångpedagoger förstår begreppet interpretation, samt hur de talar om interpretation i relation till elevers lärande. Detta har vi undersökt utifrån tre ... -
Utvärdering av gymnasieelevers kunskaper i ekologi, energi och miljöfrågor
(2011)Kursen Naturkunskap A läses för närvarande av alla elever på gymnasiet. Den tar främst upp miljöfrågor men också ekologi och energianvändning ingår. Syftet med undersökningen var att belysa kunskaperna i ekologi, energi- ... -
Utvecklar aktuella läromedel elevers läsförståelse? En analys av läsförståelseinslagen i tre läromedel för år 3-4
(2009)Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att analysera några läsförståelseläromedel för att se om de tycks vara uppbyggda utifrån aktuell forskning och utifrån kursplanen i svenska. Vi har utgått från tre ... -
Utveckling genom upplevelse och erfarenheter
(2010)Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka om och hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och erfarenheter, kan användas för att stödja lärande och social utveckling. Frågeställningar: För att besvara vårt ... -
Utvecklingsmöjligheter i den fria leken i förskolan. En litteraturanalys om vilka kompetenser forskning menar att barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan.
(2014)Abstract Syftet med denna undersökning var att synliggöra och sammanställa vetenskapliga forskningsresultat. Detta för att tillfredsställa det behov som finns av att sammanställningar av detta görs, för att det ska bli ... -
Utvecklingssamtal Ett bra forum för samverkan mellan föräldrar och lärare?
(2008)Sammanfattning: Syfte Vårt syfte med det här examensarbetet är att ta reda på om lärare anser att utvecklingssamtalet är ett bra forum för att främja föräldrasamverkan. Vi har även undersökt hur informationen som föräldrarna ... -
Utvecklingssamtal, en viktig del av den moderna undervisningen
(2013)En viktig del av skolans återkoppling till elever och vårdnadshavare sker genom obligatoriska utvecklingssamtal. Då detta inte ingått i de obligatoriska kursmomenten har vi valt att fördjupa oss i ämnet genom detta ...