Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 2083-2102 of 2331
-
Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap
(2008)Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- och skrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigaste utmaningarna ... -
Trageton i tiden. Våga släpp pennan och lägg fingrarna på tangentbordet
(2010)Den genomförda studiens syfte var att få svar på hur pedagoger arbetar med Tragetons metod i dag jämfört med tidigare. Samt om de gjort några förändringar eller utvecklat nya idéer med metoden. Till sist om de ser några för- ... -
Trädet är naket! - Faktorer som stödjer respektive hindrar pedagogers arbete med utomhuspedagogik.
(2014)Syfte Syftet med studien var att skapa kunskap över hur pedagoger arbetar utifrån sina erfarenheter och tankar kring utomhuspedagogik i förskolan. Vi vill undersöka om det finns några faktorer som kan stödja eller hindra ... -
Trädets sus och vattnets brus- att lära utomhus! En jämförelse mellan traditionell förskola och I Ur och Skur -förskola
(2012)Studien syftar till att undersöka om barn i en I Ur och Skur -förskoleverksamhet får andra möjligheter till lärande än barn i en traditionell förskoleverksamhet? Vad består de möjligheterna i så fall av? Vilka andra ... -
Tre pedagogers arbete med textsamtal i skolår 1 - en jämförande studie utifrån Judith Langers fyra pedagogiska principer
(2010)Sammanfattning: Syftet med arbetet är att empiriskt undersöka Judith Langers fyra pedagogiska principer. Vi ville se huruvida dessa gjorde sig gällande i vårt material. Vi valde att utgå ifrån en kvalitativ forskningsmetod. ... -
Trivselledarprogrammet - En intervjustudie om lärarnas syn på effekten av elevernas fysiska aktivitet och demokratiska samspel
(2014)Abstract Den här studien handlar om hur lärare uppfattar trivselledarprogrammets effekter på elevernas lek, sociala relationer och ansvarstagande. Trivselledarprogrammet kommer från Norge och siktar till att öka den fysiska ... -
Trygg skola – trygg framtid
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Instutition Arbetets titel Arbetets art Sidantal Författare Handledare Examinator Tidpunkt Rapportnr Sociologiska instutitionen Trygg skola – trygg framtid Grupp, samspel och social utveckling i ... -
Trygghet, oro, separation, lek, glädje och samspel. En undersökning om inskolning utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv på tre förskolor i en kommun utanför Göteborg.
(2009)Syfte Syftet är att göra en undersökning om arbetssätt och förhållningssätt gällande inskolning av barn i åldrarna ett till fem år på utvalda förskolor utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv. • Vad är målet med ... -
Trygghet. En studie om hur fritidspedagoger skapr trygghet på fritidshem
(2014)Problemområde: Genom tidigare VFU erfarenheter har vi i olika situationer sett en brist på trygghet kring barnen. Syfte: Studiens syfte är att skapa kunskap om hur fritidspedagoger väljer att arbeta för att skapa en trygg ... -
Den tuffe byggnadsarbetaren - en etnografisk studie av att bli man på ett praktiskt mansdominerat gymnasieprogram
(2015)Inom en svensk utbildningssociologisk kontext har identitetskonstruktion hos unga män ägnats allt mer uppmärksamhet då gruppen tenderar att underprestera inom utbildningssystemet. Teorier baserade på Connells begrepp ... -
Tusen färgburkar som sprängs - elevers kommunikation i bildskapandet
(2014)Sammanfattning: I detta arbete lyfts frågor kring hur elever i årskurskommunicerar i och om bildskapandet. Detta har gjorts ur elevers perspektiv, där fokus har legat på hur de skapar mening och förståelse i ett ... -
Två åtgärdsprogram mot mobbning – vilken grundsyn på människa, moral och elevdemokrati uttrycker de?
(2010)Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka vilken syn på elevers demokratiska rättigheter i mobbningssammanhang som framkom i två välanvända och internationellt välkända svenska åtgärdsprogram mot mobbning, Olw ... -
Två bilder av läraryrket
(2013)Sammanfattning Syftet med föreliggande uppsats är att få en fördjupad förståelse av synen på läraryrket, både från ett inifrån ‐ och utifrånperspektiv. Vi vill jämföra hur lärare själva ser på sitt yrke och hur allmän ... -
Tvåspråkiga barn i förskolan
(2011)Bakgrund: Jag har alltid haft intresse för barnsspråkutveckling och eftersom jag själv är tvåspråkig ”vuxen” tyckte jag att det borde vara intressant att undersöka hur språkutveckling sker hos tvåspråkiga barn. Även hur ... -
Tvåspråkiga barn i förskolan. Faktorer som påverkar språkutvecklingen hos tvåspråkiga arabisktalande barn i en mångkulturell förskola
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Titel: Språkutveckling hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola Författare: Ramzia Abud, Elham Albaghdadi och Amal Hasani,. Termin och år: VT 2007 Kursansvarig institution: Svenska språket. Handledare: Margareta ... -
Tvåspråkiga barns förutsättningar i förskolan
(2012)Syftet Syftet med min studie är att ta reda på hur fem förskolor/pedagoger tillgodoser tvåspråkiga barn någon form av stöd för modersmålet. Jag vill också ta reda på vad dem har för inställning till tvåspråkighet, ifall ... -
Tvåspråkiga barns lek. - En studie om hur och när tvåspråkiga barn använder modersmålet i interaktion med andra.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Författare: Hiba Abou-Touk Titel: Tvåspråkiga barns lek - En studie om hur och när tvåspråkiga barn använder modersmålet i interaktion med andra Handledare: Ulla ... -
Tvåspråkighet - Hinder eller möjlighet?
(2011)Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka och klargöra hur elevernas prestationsför- måga påverkas av att vara tvåspråkiga och vilka anledningar som ligger bakom sådan påverkan. Frågeställningar: 1. Påverkas elevernas ... -
Typ alltså/ett arbet om utfyllnadsord
(2008)Abstract Background We both posess a great deal of interest in the Swedish language, and especially in how it develops and changes by its users. As up and coming educationalists it is both intresting and important to examine ... -
Tyst i klassen? – Bakgrundsmusik som pedagogiskt verktyg vid arbete med matematik
(2011)Sammanfattning: Flera studier har gjorts angående musikens påverkan på vår koncentrationsförmåga och prestation, till exempel om Mozarteffekten. Vi har tagit vår utgångspunkt i Söderlund och Sikströms studier på personer ...