Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 21-40 of 2331
-
"Alla elever ska känna glädje till det dem gör i skolan" Olika arbetssätt för den tidiga läs- och skrivinlärningen.
(2009)Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare ute i verksamheten arbetar med den första läs- och skrivinlärningen och hur de får alla elever läs och skrivkunniga. Frågeställningar: Vilka ... -
Alla får vara med! Barns tankar om delaktighet i lek
(2014)Metod Vi har utfört en kvalitativ studie där vi intervjuat 1 barn angående deras uppfattningar om delaktighet och rätten att exkludera andra barn. Vi har tagit utgångspunkt i teorier om lek, sociala representationer samt ... -
Alla orkar inte kämpa i både motvind och uppförsbacke – En kvalitativ studie om särskilt stöd till elever men läs- och skrivsvårigheter i grundskolan
(2011)Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning enligt Skolagen 2010:800. Jag vill ta reda på hur det ser ut i verkligheten för elever i grundskolan med dyslexi: hur ser stödet ut till elever med dyslexi samt hur åtgärdsprogram ... -
Alla ser i idrott om du är duktig eller inte
(2010)Bakgrund: Under min verksamhetsförlagda utbildning lade jag märke till att det väldigt ofta fanns elever som inte deltog i undervisningen av idrott och hälsa. Dessa elever väckte min nyfikenhet och jag ville undersöka dessa ... -
Alla vill förändras men inte jag -En studie om gymnasieelevers uppfattningar om kroppsideal
(2014)Elever på gymnasiet är i en fas av livet då identitetsskapande är centralt, vilket för många innebär en strävan efter social status och kroppsideal. Syftet med studien är att undersöka ungdomars uppfattningar om hur ... -
Allmänna och specifika matematiksvårigheter - en intervjustudie om hur åtta pedagoger tänker och arbetar när de möter barn med allmänna och specifika matematiksvårigheter.
(2008)Syfte Vårt syfte med uppsatsen har varit att få kunskap om hur pedagoger tänker och arbetar när de möter barn med allmänna och specifika matematiksvårigheter. Problemformuleringar - Vad uppfattar pedagogerna som ... -
"Allt är på större allvar nu" En kvalitativ studie om sjätteklassares tankar och känslor angående att bli betygsatta
(2013)Sammanfattning Syftet med vår studie har varit att genom ett elevperspektiv undersöka hur elever i årskurs 6 känner inför att bli betygsatta och ta reda på vilken kunskap de har om betyg. De förändringar som sker i skolans ... -
"Alltså, en Bert-bok räcker" - En studie av lärares attityd till högläsning i klassrummet
(2011)Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att studera lärares attityd till högläsning i klassrummet. Det vill säga hur de genomför högläsning som undervisningsform och vilka böcker de föredrar att läsa högt ur. Frågeställningarna ... -
”Alltså, en Bert-bok räcker” – En studie av lärares attityd till högläsning i klassrummet
(2011)Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att studera lärares attityd till högläsning i klassrummet. Det vill säga hur de genomför högläsning som undervisningsform och vilka böcker de föredrar att läsa högt ur. Frågeställningarna ... -
Alternativ kompetensutveckling inom ett svenskt företag
(2009)Vi har undersökt ett projekt som Göteborgs Tekniska College har bedrivit inom en organisation på Volvo Powertrain. Projektet benämns: "Skills at PDL (Product Development Laboratory). Syftet med projektet har varit att ... -
Alternativa läromedel i sex- och samlevnadsundervisning i relation till målen i kursplanen för biologi
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Nya Lärarprogrammet LAU350 Författare: Helena Lundqvist & Anders Larsson Handledare: Florentina Lustig Titel: Alternativa läromedel i sex- och ... -
En analys av begreppet tvärvetenskap
(2010)I detta examensarbete undersöker vi begreppet tvärvetenskap och hur det kan uppfattas av lärare som undervisar på gymnasieprogram med tvärvetenskaplig undervisning. Vi har genom en enkät bestående av åtta frågor, ... -
Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie
(2007)SAMMANFATTNING I examensarbetet Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie, har ett kapitel ur Perspektiv på historien A analyserats grundligt ... -
En analys av prov i moderna språk utifrån kursplanen och den funktionella språksynen
(2007)Bakgrund Idén till detta arbete föddes när vi var ute på våra respektive avslutande VFU-perioder. Vi märkte att undervisningen i franska och spanska i stor utsträckning var som vi minns den från vår egen skoltid, med väldigt ... -
Analys och reflektion - verktyg i sångpedagogyrket
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att identifiera och belysa problematik kring betygssättning och bedömning gällande ämnet Sång i gymnasieskolan. I fokus ligger lärprocessen och relationen till det egna lärandet. Mina ... -
Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning - arbetssättet vid läsinlärningen på Manhattan New School
(2010)Metod och material: Vi genomförde ett studiebesök på Manhattan New School i New York under en dag. Vi använde oss av observationer och intervju för att kunna besvara frågeställningarna. Resultat: Vi kunde se att skolan ... -
...and Justice for all Vad påverkar elevernas uppfattning om betygets rättvishet?
(2007)Syfte Syftet med undersökningen är att undersöka fyra faktorer som påverkar elevens uppfattning om betygens rättvishet, och att avgöra vilken eller vilka av dessa faktorer som har störst inverkan på elevens upplevelse av ... -
En andra chans en studie om metoden Reading Recovery på Nya Zeeland
(2008)Sammanfattning: Syfte Vårt syfte med denna uppsats har varit ett undersöka hur man på Nya Zeeland arbetar med metoden Reading Recovery. Detta är ett program som är till för elever i läs- och skrivsvårigheter och som innebär ... -
”Andra kollegor de är ju i duschrum och källarlokaler” – Skillnader och likheter i instrumentalpedagogers arbetsförhållanden i stad jämfört med landsbygd.
(2010)Sammanfattning: Detta examensarbete är först och främst riktat till lärare och lärarstudenter som arbetar på eller kommer att arbeta på en kulturskola, men även till lärare eller lärarstudenter med inriktning på andra ...