Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1799-1818 of 2331
-
Samling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolan
(2007)Syfte Syftet med vårt examensarbete är att studera vilken betydelse samlingen har för barns lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill även undersöka pedagogers och barns åsikter om samlingen i förskolan. Vi har ... -
Samling krav eller möjlighet? En undersökning om pedagogernas syn på samling i förskolan och förskoleklass ur ett sociokulturellt perspektiv.
(2008)Samling, förskolan, skolan, möjligheter, krav, sociokulturellt perspektiv, barns perspektiv, pedagogens roll Syfte: Syftet med arbetet är att synliggöra samlingens betydelse ur pedagogers synvinkel och att undersöka ... -
Samlingen i förskoleklassen – en rutin och ett pedagogiskt verktyg.
(2009)Syfte Utifrån den pedagogiska samlingen i förskoleklasser, vill vi ta reda på hur barn erfar, upplever och uttrycker sig kring samlingen. Vi vill även ta reda på om och i så fall vad barn menar att de lärt sig och om det ... -
Samplingsbaserat musikskapande - En workshop som bidrar till elevernas ökade möjligheter till musikskapande med hjälp av samplingar i musikundervisningen -
(2009)Syfte och huvudfråga Examensarbete i har inneburit i huvudsak konstruera en workshop för musiklärare att använda som ett verktyg i undervisningen för att på så sätt ge alla elever möjligheten till eget musikskapande oavsett ... -
Samspel i förändring – konsekvens av datorintegrerad undervisning?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Samspel i förändring - konsekvens av datorintegrerad undervisning? Författare: Pernilla Bodefjord & Peter Svensson Termin och år: Vårterminen 2008 Kursansvarig institution: ... -
Samspel i förskolan, observations studie på en förskola
(2008)Sammanfattning: Syftet med vår undersökning är att fördjupa oss i ämnet samspel och undersöka hur ett samspel fungerar i en förskola mellan pedagog och barn. För att få svar på vårt syfte har vi ställt oss följande ... -
Samspel mellan musikämnen
(2009)Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka hur samarbetet mellan Ge/Mu och Ensemble ser ut på det estetiska programmet på tre olika gymnasieskolor samt om det finns utrymme och behov av förändringar. Studien ... -
Samspelets konst - Sällskapsdjurs eventuella påverkan på barns sociala lärande & utveckling
(2009)Abstract Vårt huvudsyfte med denna studie är att undersöka hur kontakten med sällskapsdjur kan påverka barn gällande ansvarstagande, ledarskap, kommunikation och empati samt vad forskningen säger om detta. Dessutom är ... -
Samtidskonst i skolan - Ett projekt i samtidskonst med gymnasieelever
(2008)Sammanfattning: Detta examensarbete består av ett projekt i samtidskonst som utfördes våren 008, på en gymnasieskola i en angränsande kommun till Göteborg. Syftet med min studie har varit att analysera projektet och det ... -
Samverkan kring anmälningsplikten
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Som ämne för rapporten har vi valt att skriva om anmälningsplikten, det vill säga den lagliga skyldighet all personal inom skola har att göra en anmälan till socialtjänsten vid misstanke om att en elev far illa. Syftet är ... -
Samverkan kring utvecklingssamtal – utifrån ett elevperspektiv
(2011)Sammanfattning Studiens syfte är att ur ett elevperspektiv undersöka hur samverkan kring utvecklingssamtal sker. Det är en empirisk kvalitativ studie där våra resultat baseras på relevant litteratur, två observationer av ... -
Samverkan med föräldrar En enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola
(2007)__________________________________________________ Syfte Ett gott samarbete mellan hem och förskola/skola är viktigt för barnets välbefinnande och lärande. Genom att ha ett väl fungerande samarbete mellan föräldrar och ... -
Samverkan mellan hem och förskola/skola– ur föräldrarnas och pedagogernas perspektiv
(2012)Sammanfattning Vårt syfte med detta examensarbete är att få svar på hur barnens föräldrar och hur pedagogerna ser på samverkan mellan hemmet och förskolan och hemmet och skolan. Vi har genom åren på Göteborgs Universitet ... -
Samverkan mellan hem och skola En studie av rektorers, föräldrars och lärares syn på samverkan
(2007)Sammanfattning: Våra erfarenheter av skolans värld innehåller såväl goda som dåliga upplevelser av mötet mellan föräldrar och professionella. Då vår syn är att skolan och hemmet är två stora delar i barnens liv anser vi ... -
Samverkan mellan kulturskola och grundskola ur klasslärarens perspektiv
(2011)Detta examensarbete syftar till att belysa hur klasslärare uppfattar olika former av samverkan mellan kulturskolan och grundskolan. Huvudfrågorna är vad klasslärare anser om samverkan mellan grundskola och kulturskolan och ... -
Samverkan mellan polis, socialtjänst och förskola kring barn som far illa - riskerar att fara illa
(2014)Syfte Uppsatsen syfte är att undersöka vilket innehåll talet om samverkan har mellan polis, socialtjänst och förskola. För att besvara vårt syfte har vi utgått från följande centrala frågeställningar: Hur ser du på ... -
Samverkan mellan vuxna under "Musical Interaction" med elever med autism
(2009)Syftet med min undersökning var att studera hur samverkan mellan musikspecialister och nyckelpersoner fungerar och organiseras under ”Musical Interaction”-lektioner på Sutherland House School i Nottingham, England. ”Musical ... -
Samverkan en kulturkrock? En fallstudie om integrering mellan förskolan och skolan.
(2008)De reformer som gjorts under 1990-talet har lett till att allt fler arbetsuppgifter ålagts lärarna och då framförallt utanför klassrummet. Därför har det blivit allt vanligare att organisera personalen inom skolan i arbetslag ... -
Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
(2008)Syftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola i övergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer ... -
Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Titel: Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass Författare: Ulrika Bogren och Kajsa Bartmar Termin och år: Vårterminen 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: ...