Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1759-1778 of 2331
-
”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan
(2013)Sammanfattning Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget, samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att ... -
The role of literature in language studies
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Title: The role of literature in language studies - an effective means for teaching English Author: Scott Edwards Term and year: Ht – 08 Institution: Department of English Supervisor: Ronald Paul Key words: Literature, ... -
Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder
(2011)Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar och i deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med ... -
Den rosa scenen – bloggar som formar unga tjejers självbild
(2011)Problem/bakgrund: Bloggar har genom de senaste åren fått ett stort genomslag i Sverige. Modebloggar och dagboksbloggar som domineras av unga tjejer är de som har haft störst succé. Detta innebär att några unga tjejer genom ... -
Den röda tråden – En studie om lärares uppfattning om det matematiska innehållet i undervisningen i tidigare åldrar
(2010)Med en utgångspunkt i att matematikundervisningen bör ske med en sekventiell utveckling, där nya moment bygger på tidigare kunskap, ställs krav på samarbete emellan lärare. Ett samarbete som skall generera till en kunskap ... -
Den röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskola
(2013)På en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att man använder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete får senare, ... -
Rörelse i förskolan En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fysiska aktivitet
(2007)Bakgrund Under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) har vi fått uppleva stora barngrupper där barnen uppmanas att vara lugna och tysta för att det ska bli en harmonisk miljö. Förmaningsord ... -
Rörelse! En del av lärandet? - En intervjustudie om pedagogers syn på broar mellan motorik och lärande
(2007)Vi är två lärarstuderande som under vår utbildning läst kurser med inriktning mot yngre åldrar. Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning fått ett intresse för hur pedagoger i förskolan/skolan tänker kring barnens motoriska ... -
Rörelseglädje- nyckeln till inlärning? En studie om lärares uppfattningar kring fysisk aktivitet och ämnesintegration i klassrummet
(2014)Sammanfattning Skolinspektionens kvalitetsgranskningsrapport lade grunden för denna uppsats. Där framkom att idrott och hälsa allt för sällan samverkar med övriga skolämnen. I studien behandlas hur rörelse- och pausaktiviteter ... -
Rörlig bild kontra katederundervisning: En kvantitativ jämförande studie av kunskapsinlärning och ämnesintresse
(2007)Syftet med denna undersökning var att jämföra effekterna av traditionell undervisning utan inslag av rörlig bild med traditionell undervisning med inslag av rörlig bild. Vi har undersökt två typer av effekter: kunskapsinlärning ... -
Rörlig media i fysikundervisningen
(2014)Den digitala världen är idag ett naturligt inslag i de flesta unga människors liv, men hur väl är denna verklighet integrerad i skolan? Genom den digitala tekniken ges många möjligheter för läraren att förklara och ... -
Rösten och tanken, Sceniskt tal - en gestaltning och ett pedagogiskt arbete
(2009)Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur jag i mitt sceniska förhållningssätt kan hitta verktyg till arbetet med min talröst. Huvudfrågor: Hur kan jag få rösten att fungera som en integrerad del av mitt ... -
Röster från täckta ansikten
(2011)This study is based on the debate in Sweden over the past two years about a possible ban on face veils in schools, workplaces and public spaces. The aim of this paper is to shed light on one perspective that is often ... -
Röstvård i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet
(2007)Varje dag använder vi vår röst i olika situationer, främst som ett sätt att kommunicera med andra. Till skillnad från många andra yrkesgrupper använder lärare inte rösten enbart som kommunikationsmedel. För både lärare och ... -
Rum för estetisk verksamhet En fältstudie på fyra gymnasieskolor
(2007)I vår fältstudie har vi studerat ämnet estetisk verksamhet och hur det förhåller sig till Lpf-94 och filosofen John Deweys tankar. Hans idéer har präglat hela svenska skolan och dess läroplaner. Enligt filosofen Deweys ... -
RUT-avdrag för läxhjälp - En utmaning för skolans likvärdighet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)Läxor förekommer i den svenska skolan trots att den inte är beskriven i skolans styrdokument. Huvudsyftet med arbetet var att undersöka om RUT-avdraget för läxhjälp påverkar skolans likvärdighet. En delfråga i arbetet var ... -
Rytmik I flöjtundervisningen - en frågeundersökning med fyra flöjt- och rytmikpedagoger.
(2010)Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur rytmikens arbetssätt och idéer skulle kunna integreras i tvärflöjtsundervisning. Jag vill även ge exempel på hur en sådan undervisning skulle kunna se ut. Jag har undersökt hur två ... -
Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Institution Högskola för scen och musik Författare Karin Johansson och Josefine Lindemark Titel Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan. Syfte Syftet ... -
Rytmik och rörelse – en praktisk undersökning kring barns samspel
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstrakt Arbetets art: Examensarbete inom allmänt utbildningsområde, 10p Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Antal sidor: 31 Titel: Rytmik och rörelse – en praktisk undersökning kring barns ... -
Rytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling.
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken ...