Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1742-1761 of 2331
-
Relationen mellan ämneskunskap och ämnesdidaktik inom lärarutbildningen
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Titel: Ämneskunskap & ämnesdidaktik i institutionell interaktion. Författare: Anna Jarlmark, Jan-Erik Larsson Kurs: Examinationsarbete LAU 350 Termin: Hösten 2005 Syfte: Syftet med vår undersökning är ... -
Relationer i skolans värld. Tryggare kan ingen vara, eller
(2013)Skolan är komplex, en mötesplats och arbetsplats där barn och vuxna tillsammans ska samarbeta. Vår strävan måste vara att alla gör sitt yttersta så verksamheten blir så bra som möjlig. Det är inte lätt, det krävs engagemang och ... -
Religion, ungdomar och identitet
(2008)Uppsatsens syfte har varit att undersöka religionens betydelse för religiösa ungdomars identitet. För att besvara syftet har jag frågeställningarna: Hur ser religiösa ungdomars identitet ut och finns det faktorer som är ... -
Religionsfriheten i den svenska skolan.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Examinationsnivå: C-kurs, 10poäng Titel: Religionsfriheten i den svenska skolan. Författare: Niklas Demming Termin och år: HT 2006 Institution: Religionsvetenskapliga institutionen, interdisciplinärt ... -
Religionskunskap – Ett ämne i kris?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Religious Studies – A Subject in Crisis? A qualitative and quantitative study of students’ and teachers’ view of religious studies in the context of the Swedish National Agency ... -
Det respektfulla bemötandet, En kvalitativ undersökning av hur lärare förhåller sig till begreppet respekt
(2013)Sammanfattning Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande, har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt ... -
Responsen – observationsstudie av en lärares respons då eleverna själva söker bedömning av utfört arbete
(2011)Syftet: Syftet är att belysa en lärares muntliga respons i klassrummet genom analys av lärarens respons/svar då eleverna i en klasssjälva söker bedömning av utfört arbete. Frågeställning: Vilka ord och uttryck använder ... -
Restaurang- och kökslärares syn på upplevelseproduktion i lärandet. En studie om att bemöta och tillfredställa elevens fem sinnen
(2008)Sammanfattning Denna studie baseras på några yrkeslärares uppfattningar om bemötande och upplevelse- skapande i undervisningen, för att utveckla elevens lärande i det postmoderna samhället. Syftet med undersökningen var ... -
Resurser till elever i behov av särskilt stöd - Om rektorers syn på resursfördelning av särskilt stöd i skolan.
(2014)Syftet med arbetet är att undersöka rektorers tankar kring särskilt stöd, och hur rektorer resonerar kring fördelning av resurser till elever i behov av särskilt stöd. Syftet är också att undersöka hur rektorer prioriterar ... -
Retorik i GY11. En studie av förstaårsgymnasisters retorikkännedom samt deras syn på retorik och den nya retorikkursen i GY11
(2012)Abstract Syftet med studien är att söka kunskap om förstaårsgymnasisters retorikkännedom, och undersöka om denna kännedom kan kopplas till social bakgrund och gymnasieprogram. Av intresse är också att undersöka hur ... -
Retorik i skolan. En studie av fem svensklärares inställning till retorikämnet och retorik i den nya läroplanen, Lgr11
(2012)Syftet med vår uppsats var att söka kunskap om lärares inställning till retorik och hur de arbetar med ämnet i skolan. Vi ville dessutom ta reda på hur de förhåller sig till målen i den nya läroplanen, Lgr11, när det ... -
Retorik på lågstadiet – en undersökning gjort bland verksamma lärare i åk.1-3
(2013)Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka hur sju lärare i årskurs 1-3 arbetar med att utveckla elevers retoriska förmåga. Vår förhoppning är att få fördjupad kunskap i hur retorik behandlas på lågstadiet, ... -
Retroaktiv utvärdering av det korta lärarprogrammet på Göteborgs universitet. Upplevs det som relevant och användbart?
(2009)Denna undersökning har avsett att utreda huruvida de olika delarna i det korta lärarprogrammet på Göteborgs universitet upplevs som användbara av lärare som läste detta program ht005-ht006 och som nu har varit yrkesverksamma ... -
En riktig prinsessa behöver sin prins.
(2011)Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat ... -
Rimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen i musik för grundskolans år 5
(2009)Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Rimliga Mål eller bevingade ord? – ett arbete angående uppnåendemålen i musik för grundskolans år 5 Författare: Emelie Jonazon och Viktor Olofsson Termin och år: VT ... -
”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan
(2013)Sammanfattning Vår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget, samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att ... -
The role of literature in language studies
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Title: The role of literature in language studies - an effective means for teaching English Author: Scott Edwards Term and year: Ht – 08 Institution: Department of English Supervisor: Ronald Paul Key words: Literature, ... -
Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder
(2011)Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar och i deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med ...