Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1646-1665 of 2331
-
Pedagoger och matematik i förskolan - En studie om pedagogers utsagor om och hantering av matematik i två olika miljöer
(2009)Sammanfattning: Vårt syfte med studien är att ta reda på vad pedagoger uttrycker om matematik i vardagen, samt se hur de arbetar med matematik och om vi kan märka någon skillnad i de två olika matematiska miljöerna. Våra ... -
Pedagogernas förhållningssätt gentemot anmälningsplikten - En kvalitativ undersökning inom förskolan
(2012)I vårt arbete har vi undersökt pedagogernas förhållningssätt till anmälningsplikten relaterat till styrdokumenten och litteratur i ämnet. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med fem pedagoger i förskolan kring anmälningsplikten, ... -
Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012
(2012)Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en förskola. Den metod som jag använt för att ... -
Pedagogers användande av populärmusik. En kvalitativ studie av hur pedagoger använder populärmusik som ett pedagogisk redskap.
(2014)Sammanfattning: Vårt syfte med den här studien är att undersöka hur populärmusik används i förskolan och skolan. Vår huvudfråga är främst att ta reda på vilket sätt våra informanter anser att populärmusik är ett bra redskap ... -
Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan
(2009)Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barns socioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilken betydelse anser pedagogerna att barns ... -
Pedagogers bemötande av barn i förskolan som är oflexibla-explosiva i sitt beteende – barn utan ADHD-diagnos.
(2012)Sammanfattning Syftet med vår studie var att belysa hur pedagoger bör bemöta barn i förskolan som är oflexibla-explosiva i sitt beteende. Studien fokuserar på tre frågeställningar: Hur bör man som pedagog bemöta barn som ... -
Pedagogers definition och syn på lek. En enkätstudie mellan pedagoger inom två pedagogiker
(2009)Frågeställningar: Hur definierar pedagogerna lek? Hur och varför avbryter pedagogerna leken? Hur förhåller sig pedagogerna till lek? Skiljer sig resonemanget och tankegångarna inom de två olika pedagogikerna? Metod: Vi ... -
Pedagogers delaktighet i leken på förskolan - En studie om pedagogers medverkan och inställning till lek ur så väl vuxen- som barnperspektiv.
(2011)Sammanfattning Vårt syfte är fokusera på pedagogers delaktighet i leken och hur de tar in barns perspektiv för att främja lärande. Vår huvudfråga är att söka reda på vilken form pedagogernas delaktighet tar sig i leken. ... -
Pedagogers erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete
(2009)sammanfattning Arbetets syfte har varit att undersöka pedagogers erfarenheter av att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete. Vårt arbete genomsyras av frågan på vilket sätt systematiskt kvalitetsarbete kan bidra till ett ... -
Pedagogers erfarenheter av föräldrasamverkan. En empirisk studie av förskolor i mångkulturella stadsdelar
(2007)Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger inom förskolan ser på samverkan med föräldrar. Det står i läroplanen, Lpfö98, att förskolan ska arbeta i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmet. Det står dock inte ... -
Pedagogers föreställningar om genus
(2012)Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka och kritiskt granska vad genuspedagogik på en grundskola innebär och hur man som pedagog bör förhålla sig till det. Med fokus på pedagogers föreställningar om genuspedagogik, samt ... -
Pedagogers förhållningssätt – lärande och utveckling i samlingssituationer
(2011)Huvudsyftet med arbetet är att få syn på det förhållningssätt som genomsyrar pedagogernas verksamhet i förskolor. För att uppfylla syftet bestämdes att uppsatsen skulle fokusera på pedagogers bemötande mot barnen under ... -
Pedagogers inställning till matematik i förskolan - En jämförande studie mellan förskolor i Norge och Sverige
(2009)Sammanfattning Syftet med vår studie är att vi vill lyfta fram pedagogers utsagor om sitt eget förhållningssätt till matematik på två förskolor i Norge och två förskolor i Sverige och ta reda på om det finns några likheter ... -
Pedagogers medvetna språkarbete - en kvalitativ studie kring språkstimulans i förskolan
(2007)Syfte Syftet med arbetet är att undersöka hur man i förskolan kan arbeta medvetet med barns språkutveckling och hur pedagogers förhållningssätt ... -
Pedagogers och rektorers syn på arbetet med åtgärdsprogram – En empirisk undersökning om kommunikationens betydelse för gemensamma mål
(2012)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare och rektorer i gymnasieskolan ser på arbetet med åtgärdsprogrammen. Jag kommer även att använda mig av John Deweys kommunikationsteori, för att titta på vikten av en fungerande ... -
Pedagogers resonemang om undervisning av nyanlända elever
(2012)Syfte Syftet med denna studie var att ta reda på lärares uppfattningar om undervisning för nyanlända elever dels i förberedelseklass och dels i ordinarie klass. Metod Den kvalitativa undersökningen gjordes på två olika ... -
Pedagogers språkglasögon. Lärarperspektiv på svenska som andraspråk i klassrummet.
(2012)Sammanfattning Studien syftar till att ta reda på lärares syn och medvetenhet om faktorer som språkutveckling, språkförståelse och språkförbistring samt deras betydelse vid kommunikationen mellan lärare och elev. Det vi ... -
Pedagogers syn på lek i skolan en enkätundersökning.
(2008)Vårt syfte är att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse i Syfte skolans tidigare åldrar. Vi vill också ta del av forskares tankar och teorier kring detta för att fördjupa vår kunskap. Enkätundersökning innehållande ... -
Pedagogers syn på normalitet och avvikelse i förskolan – en jämförelse mellan de nordiska länderna Sverige och Norge
(2011)Syftet med denna studie är att undersöka om och hur synen på normalitet och avvikelse skiljer sig åt mellan verksamma förskollärare i Sverige och Norge. Dessutom är avsikten att undersöka huruvida förskolan som institution ... -
Pedagogers syn på samverkan kring elever i behov av stöd - en jämförande studie mellan lärare och specialpedagoger
(2013)Syftet med denna studie är att jämföra hur lärare och specialpedagoger uppfattar ansvarsfördelningen i samarbetet kring specialpedagogiska behov, samt undersöka hur deras perspektiv stämmer överens med styrdokumenten. Vi ...