Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1009-1028 of 2331
-
”Jag tror att det är bra att blanda…” - En enkätundersökning om för- och nackdelar hos Suzukimetoden och traditionell kulturskoleundervisning.
(2014)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att utreda om det finns skillnader mellan vuxna orkestermusiker som fått sin grundutbildning inom Suzukimetoden, och de som gått i en traditionell kulturskola. De olika musikaliska ... -
”Jag tror det handlar om makt” - En kvalitativ studie hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för yngre åldrar
(2011)Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att skapa ett enkelt och konkret arbetsmaterial inom ämnet genus för år 1 – 3. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar är hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial ... -
”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.
(2009)Syfte: Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sig från förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken. Huv ... -
Jag tycker inte de ska komma i mysdress
(2011)Syfte: Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers syn på klädkoderna i läraryrket. Är klädseln viktig? Klär sig lärare olika beroende på ålder och vilket ämne de undervisar i? Hur påverkar lärarnas klädsel gymn ... -
"Jag vågar göra det här" Om drama och teater i förskolan
(2008)Sammanfattning: Vi har tidigare läst Skapande verksamhet där undervisningen fokuserades på att arbeta med estetiska ämnen för att uppfylla strävansmålen för läroplanen för förskolan och skolan. Vi har undersökt vad drama ... -
”Jag vill ha presenter men jag vill också komma närmare Gud” - En studie om konfirmanders tal om kristen tro och kristen identitet.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Examinationsnivå: Integrerad C-uppsats Titel: ”Jag vill ha presenter men jag vill också komma närmare Gud” - En studie om konfirmanders tal om kristen tro och kristen identitet. Författare: Lena-Carin Sköldeberg ... -
"Jag vill inte att alla ungdomar ska börja älska opera, det skiter väl jag i" Om och hur man kan göra opera för tonåringar
(2008)Syftet med examensarbetet är att undersöka hur man gör opera för tonåringar, om man över huvud taget ska och/eller kan göra det, och om man i så fall måste ta till andra metoder än när man gör opera för vuxna. Jag medverkade ... -
Jag vill, jag kan, jag vågar en studie i hur elever och lärare ser på motivation i pianoundervisning
(2011)Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilken syn tre pianolärare och tre pianoelever har på motivation, för att öka förståelsen för hur pianolärare (och andra instrumentallärare) kan arbeta för att motivera sina ... -
"Jaha, får han läxa?" En undersökning av föräldraengagemanget i kulturskolan
(2012)Vårt syfte är att undersöka hur föräldraengagemanget ser ut på kulturskolan samt hur det påverkar dess verksamhet och elevernas utveckling. Våra huvudfrågeställningar är följande: Hur yttrar sig föräldraengagemanget på ... -
Jakten mot en lyckad samling -en kvalitativ undersökning om hur en lyckad samling i förskolan kan se ut
(2011)Syfte Syftet med detta arbete är att ta reda på hur en lyckad samling kan se ut. Vad den innehåller och vad pedagogerna själva har för roll i en lyckad samling. Vad är det som skiljer en lyckad samling från en mindre lyc ... -
Jakten på den försvunna likvärdigheten. Om hur och vad lärare bedömer, när de betygssätter en elevtext i ämnet svenska år 9.
(2010)Sammanfattning: Syfte Vårt huvudsyfte var kontrollera samstämmigheten mellan nio lärares bedömningar av en elevtext i svenska år 9 samt att jämföra deras resonemang bakom bedömningen. Skolverkets undersökningar indikerar ... -
Jazzimprovisation: Personligt och nyskapande eller hantverksmässigt och traditionsenligt? En undersökning om hur svenska improvisationspedagoger ställer sig till dessa synsätt?
(2009)Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka olika improvisationspedagogers syn och tankar kring improvisation och improvisationsundervisning. Vi vill utröna huruvida det finns två övergripande synsätt ... -
En jämförande studie av undervisningsmaterial för saxofon med fokus på improvisation och gehörsinlärning
(2007)Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur improvisation och gehörsinlärning lyfts fram i undervisningsmaterial för saxofon och om de bidrar till en kreativ undervisningsmiljö. Kommer läromedlen från en traditionell ... -
En jämförelse av KASAM - profiler mellan elever på praktiska och teoretiska program på en kommunal gymnasieskola, årskurs 2.
(2008)Gymnasieelevers hälsa har under de senaste åren varit ett centralt diskussionsämne. Skolan är Sveriges största arbetsplats där det vistas ca 1,5 miljoner elever dagligen. Sedan 1990-talets början har elevantalet ökat i ... -
Jämställda läromedel - sanning eller myt?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Sammanfattning Titel: Jämställda läromedel – sanning eller myt? En undersökning av genus i matematikböcker från 1959 till 2004. Författare: Ariane Hess och Elin Smedsén Arbetets art: Pedagogiskt/didaktiskt examensarb ... -
Jämställdhet mellan lärare skolan – En undersökning om hur elever bemöter kvinnliga respektive manliga lärare
(2012)Att kvinnor och män i vissa avseenden är olika, och att de bemöts olika därefter, är sannolikt något som de flesta kan hålla med om. Men hur yttrar sig dessa skillnader bland verksamma lärare i dagens skolor? Denna studie ... -
Jämställdhet – en undersökning inom förskola och skola
(2011)Vårt tydligaste resultat är att förskolan arbetar mer aktivt för jämställdhet än skolan. Barnen, eleverna, pedagogerna och barnskötarna ser alla en skillnad mellan pojkar och flickor, somliga mer medvetet än andra. ... -
“Jämställdhet? Det är när kvinnan bär hem sina egna matkassar...Nä jag skojade bara” - en studie om diskrepansen mellan fritidshem och läroplan
(2014)Abstract Titel: “Jämställdhet? Det är när kvinnan bär hem sina egna matkassar...Nä jag skojade bara” - en studie om diskrepansen mellan fritidshem och läroplan Författare: Agneta Axelsson amp; Kajsa Jörnegren Levin N -
Jämställdhetens gränser i klassrummet – en studie kring lärares funderingar om genus i grundskolans tidigare år.
(2012)Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i förskolan och grundskolans tidigare år har för funderingar kring jämställdhet och genus. Utifrån detta har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie där fyra ... -
Jo mer vi er sammen
(2008)Sammanfattning: Tittel på min oppgave er "Jo mere vi er sammen"- en komparativ studie av læreplaner for førskole/barnehage virksomhetene i Norge og Sverige med elementer fra leken. Jeg ønsket å undersøke disse virksomhetene ...