Visar titlar:
Visas titlar 2028-2047 av 2331
-
Take Action or Not
(2008)The project was carried out at the Museum of World Heritage in Gothenburg, Sweden, in the fall of 2008. During 9 sessions in close reference to the ongoing exhibitions Take Action- 83 ways to change the world and Pushing ... -
”Tala så jag ser dig” (Sokrates)
(2010)Sammanfattning: Syftet är att problematisera och undersöka relationen mellan röst och identitet. Huvudfrågor är: Vad händer med identitetsuppfattningen i samband med processen att medvetandegöra sin röst? Hur kan förändrade ... -
Tala! Läsa! Skriva! En studie om pedagogers sätt att stödja barns språkutveckling
(2009)Sammanfattning Vårt syfte var att undersöka hur förskollärare på två förskolor genomför det pedagogiska arbetet och hur de utformar den fysiska miljön för att stödja barnens språkutveckling (tal-, läs- och skrivutveckling). ... -
Talande bilder – en studie av berättande i historieundervisningen
(2010)Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur berättande lärare ser på och använder sig av berättelser i historieundervisning i grundskolans senare år. Ämnet är synnerligen relevant att forska kring då få empiriska studier ... -
Talang med livet som insats
(2011)Sammanfattning En elev vid gymnasieskolans musikalprogram berättar för mig att hennes lärare sagt något i stil med, ” För att bli bra på scen måste man ha det, vissa kan öva och öva men det spelar ingen roll för de har ... -
Talguppet och Ropsucken - En kvalitativ studie av hur sångare upplever sig påverkas av två av Marianne Khosos sångövningar
(2009)Metod och material I detta examensarbete har vi undersökt hur sångövningarna Talguppet och Ropsucken uppfattas av sångare och har med hjälp av intervjuer från sångelever, sångpedagogsstudenter och sångpedagoger med olika ... -
Taluppfattning - en rutin i det dagliga arbetet? En enkät och observationsundersökning om hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning och vad de har för syn på sitt arbete
(2009)Syfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning i det dagliga arbetet och vad de har för syn på sitt arbete. Några frågeställningar som vi vill belysa är: •Hur ... -
Taluppfattning - En studie på två kommunala grundskolor i Göteborg
(2009)Sammanfattning: Vi vill undersöka huruvida elevers taluppfattning påverkas av användandet av miniräknare. Vår huvudfråga är om elevers taluppfattning påverkas mellan årskurs sex och årskurs åtta. Examensarbetet baserar sig ... -
Tankar kring värdegrundsuppdraget - En kvalitativ undersökning om värdegrunden i förskole- och gymnasielärares medvetande
(2008)Vårt arbete har en fenomenologisk forskningsansats med att undersöka hur lärare i förskolan och gymnasieskolan resonerar kring läroplanens värdegrundsuppdrag. Syftet utreds utifrån tre aspekter: Lärares resonemang kring ... -
Tankar om skönlitteraturen – Betydelsen, Funktionen & Kunskapen.
(2010)Sammanfattning: Syfte Syftet med denna undersökning är att se hur några pedagogers tankar om skönlitteraturen speglar deras uppfattning om svenskämnet och dess innehåll. De tankar som framkommer kopplas till tidigare ... -
Tanken om framtiden - Sociala och kulturella processer i skapandet av mentala bilder
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)The aim of this work is to gain understanding of how predictions and images of future are created and maintained and how they are changed in society. An interdisciplinary approach to cultural and social aspects is used to ... -
Tankevända
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Titel: Tankevända - En kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers möjligheter Författare: Karin Jeppsson, Johan Leijonflycht Termin och år: VT 2008 Kursansvarig institution: HDK Handledare: Tarja Häikiö Ex ... -
Tankevända - En kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers möjligheter
(2008)Sammanfattning: Om vi vill lära oss om krig, anorexi eller mobbning så finns det en vetenskaplig och faktabaserad sida av detta. Men också en andra aspekt, som handlar om våra känslor, vår inlevelseförmåga och att kunna ... -
Task Based Language Learning - Can this add something relevant to the design of the Swedish textbooks for Spanish as Second Language?
(2012)Purpose: The purpose of this essay is to investigate specifically whether or not Spanish textbooks based on Task Based Language Learning (TBLL) can add something relevant to the design of the Swedish textbooks for Spanish ... -
TCG Nordica and ArtsNordica – A study of in what way artistic meetings can increase dialogue and understanding between people with different cultural backgrounds.
(2010)Sammanfattning: The aim of this thesis is to further enhance our understanding of the way in which dialogue and understanding can increase between artists, with different cultural backgrounds. A meeting can lead to increased ... -
Teaching To Kill a Mockingbird Harper Lee’s novel as a basis for project work
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)One could ask oneself what is the importance of reading, and why should anyone read? I would like to turn the question around and say, why not? This is a pedagogical essay that will discuss the theory and practice of ... -
Teater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställning
(2008)Syfte Studiens syfte var att påverka sju lärares attityder till sin matematikundervisning. Syftet förtydligades genom fem frågeställningar, dessa var: · Hur beskriver lärarna sin matematikundervisning? · Vad innebär ... -
Tecken som ett kommunikationsmedel – en fallstudie om hur tecken används för att kommunicera i leksituationer
(2010)Sammanfattning Problemområde: Problematiken studien baseras på är de svårigheter som kan uppstå innan de allra yngsta barnen i förskolan har lärt sig att tala. Därför ska denna studie titta på ett arbetslag i förskolan, ... -
Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan
(2013)Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation. Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju ... -
Teknik i förskolan: En diskursteoretisk analys av begreppet teknik.
(2014)Abstract Detta examensarbete behandlar teknik i förskolan. Vi upplever att teknik inte får det utrymme i förskolan som läroplanen för förskolan anger. Det kan bero på att teknik är relativt nytt inslag i förskolan. För att ...