Visar titlar:
Visas titlar 1722-1741 av 2331
-
Radioskit och smörig soul
(2010)Vårt syfte är att undersöka om det finns ett samband mellan populärmusiken, ungas identitetsutveckling och lärande. Vi har arbetat utifrån problemformuleringen: Finns det ett samband mellan populärmusiken och hur unga ... -
Rampfeber – hur hanteras den av professionella musiker?
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en grupp professionella musiker hanterar rampfeber och vilka strategier de har för detta. Den frågeställning vi har sökt ett svar på är följande: Hur upplever ... -
Räck upp en hand ni som tappat en tand.
(2010)Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva pedagogers arbete i förskoleklass med fokus på lek, lärande och socialt samspel på två skolor i två olika stadsdelar. De frågeställningar jag utgår ifrån är: - Hur ... -
Räcker jag till? -en uppsats om det yttre ögat och dess påverkan på barn och ungdomar
(2011)Syftet med mitt examensarbete har varit att skärskåda begreppet ”det yttre ögat”, dess uppkomst och konsekvenser för lärande och utövande av musik. Jag ville ta reda på hur och när det vaknar hos barn och ungdomar och ... -
Räcker sunt förnuft? – En studie om hur lärare arbetar för att förebygga och hantera konflikter mellan elever
(2014)Sammanfattning: Vi ville undersöka hur och med vilka eventuella metoder de verksamma lärarna använde för att förebygga och hantera konflikter som uppstår mellan elever. Våra frågor var enligt följande: Hur arbetar ... -
Rätten att synas och höras. En intervjustudie av fyra tidigare grundskoleelevers upplevelser av sin grundskoletid.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Arbetets art: Examensarbete 10 poäng inom Lärarprogrammet, LAU 350 Människan i värl-den III, Göteborgs universitet Arbetets titel: Rätten att synas och höras. En intervjustudie av fyra tidigare grundskoleelevers ... -
Rättvisa och likvärdiga betyg - ¿Una posibilidad? På vilket sätt går det att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen?
(2008)Syfte Vårt syfte var att undersöka huruvida det går att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen i den nationella kursplanen för moderna språk. Vidare ville vi undersöka hur den ... -
Reading Intervention Program – En studie av ett amerikanskt pedagogiskt program i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter
(2009)Syfte Att undersöka hur Reading Intervention Program används i praktiken på Sherwood Elementary School i USA i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter. Frågeställningar •Vilken typ av forskning ligger till grund ... -
Reading to Learn – en kritisk granskning av läs– och skrivmodellen i relation till den enskilde elevens läroprocess.
(2014)Sammanfattning Studien har för avsikt att kritiskt granska läs-och skrivmodellen Reading to Learn i relation till den enskilde elevens läroprocess. Syftet är att belysa de intrapersonella och interpersonella processerna ... -
Ett redskap i tiden – En studie om hur lärares inställning kan skapa möjligheter respektive hinder.
(2013)Sammanfattning Vi har i denna studie undersökt hur lärarnas inställning gällande IKT, kan skapa möjligheter respektive hinder för lärande i undervisningen. Vi har valt att inrikta oss på lärare som arbetar i de tidigare ... -
Redskap som redskap En undersökning av redskapsgymnastikens stimulans på sensomotorisk utveckling
(2008)Inledning Människans motoriska utveckling är en livslång process som börjar i fosterstadiet och pågår livet ut. Kroppen är byggd för rörelse. Vävnader och olika funktioner anpassar sig till de krav som ställts på dem. ... -
Reflektion - En strategi för kreativitet och lärande med mening
(2011)My study aims to examine the concept of reflection, what it means and also link it to working with reflection in the learning process, primarily focusing on art and creativity. The main question in this paper is: What ... -
Reflektioner av lärare vid religiösa friskolor
(2007)Syfte Vi vill med denna uppsats undersöka hur lärare vid religiösa friskolor uppfattar sin egen roll, då framför allt under religionsundervisningen. Vi vill även närmare undersöka hur lärarna uppfattar och ser på friskolors ... -
Reformerarad matematik, på rätta grunder?
(2012)Sammanfattning: Hösten 011 genomfördes en reform av Gymnasieskolan, Gy011. Med den kom ny struktur på och innehållsförändringar i matematikkurserna. Vårt syfte är att undersöka huruvida de förändringar som skett ... -
Reggio Emilia i svenska grundskolan
(2010)Sammanfattning: Syftet med den här studien är att ta reda på hur ett antal lärare som är inspirerade av Reggio Emilias filosofi resonerar kring elevers lärande och vad dessa lärare anser vara goda lärandesituationer. Syftet ... -
Reggio Emilia – En filosofisk pedagogik
(2011)Reggio Emilia-filosofin har varit ett intresse hos oss genom hela lärarutbildningen. I samband med examensarbetet fick vi möjlighet att göra ett studiebesök på en förskola i Reggio Emilia i Italien, där vi även valde att ... -
Rektor - den som leder och styr? En fenomenologisk studie av några rektorers upplevelser av sitt pedagogiska ledarskap i den svenska grundskolan
(2014)Uppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka och beskriva hur ett antal rektorer upplever, hanterar och uppfattar sin professionella roll som rektorer i dagens grundskola. Frågorna som ställdes var: Vilka ... -
Rektorer och hållbar utveckling
(2012)Syftet med undersökningen är att se ifall det finns ett samband mellan rektorers förhållande till begreppet hållbar utveckling och den undervisning som bedrivs på deras respektive skolor. För att besvara frågan gör vi en ... -
Rektorers förhållningssätt - i en åldersintegrerad organisation
(2012)Jag har i denna uppsats valt att fokusera på hur rektorer förhåller sig till förändringsarbete. Det pågår en ständig förändring på våra skolor och som rektor idag behöver du både behålla en kontinuitet och förhålla dig ... -
Rektorers och pedagogers tankar kring implementering av en ny reviderad läroplan i förskolan 2011
(2011)Syftet med vår undersökning är att undersöka rektorers och pedagogers tankar om hur den nya reviderade läroplanen för förskolan kommer att implementeras i verksamheterna. Deras tankar relateras till skolverkets direktiv ...