Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1626-1645 of 2331
-
Papperslösa barn i den svenska skolan
(2010)Sammanfattning: I denna studie ger jag dig som läsare möjlighet att ta del av mitt arbete om papperslösa barns rätt till utbildning. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de svenska skolorna förhåller sig ... -
På andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktning
(2008)Vi har tidigare arbetat inom förskola och skola med skapande ämnen. Under VFU:n har vi båda upplevt att det finns litet utrymme för dessa aktiviteter inom skolan. Hur kan man koppla samman läs- och skrivundervisningen med ... -
På jakt efter de kommunikativa verktygen i Reggio Emilia- En kvalitativ närstudie på plats
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: På jakt efter de kommunikativa verktygen i Reggio Emilia- En kvalitativ närstudie på plats Antal sidor: 40 Författare: Hanna Hjalmarsson & Hillevi Nyström Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: ... -
På olika sätt men mot samma mål. Två pedagogers sätt att arbeta med den tidiga läs- och skrivinlärningen
(2007)Syfte: Detta arbete syftar till att ta reda på hur två pedagoger i år 1 beskriver sin läs- och skrivundervisning. Arbetet syftar inte till att se vilket som är bäst utan enbart att beskriva två väldigt skilda arbetssätt ... -
På riktigt i undervisningen. - En kvalitativ studie om ett antal lärares inställning till ett digitalt läromedel i undervisningen.
(2014)Syftet med vår studie var att undersöka ett antal lärares åsikter kring ett digitalt läromedel som heter På riktigt. Vår huvudsakliga frågeställning var att ta reda på om På riktigt kan underlätta/försvåra undervisningen ... -
På skoj eller på allvar Barns interaktion i fritidshemsmiljö
(2007)Syfte: Syftet med studien var att få insikt i barns kommunikation och interaktion. Fyra videofilmade sekvenser valdes ut för analys. Två frågeställningar ringade in syftet: Hur ramar barn in interaktion i olika situationer, ... -
På spaning efter delaktighet och inflytande - En etnografisk studie i förskolan
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna på förskoleavdelningen Stjärnan arbetar med att utveckla barns delaktighet i och inflytande på sin vardag. Syftet preciseras i följande ... -
På spaning efter kreativitet - en innehållsanalys av sex läroböcker i fiolspel
(2009)Syftet med studien var att undersöka om och hur svenska läroböcker i fiolspel stimulerar till eget skapande. I vilken utsträckning och på vilket sätt finns inslag av kreativa momenten i svenska läroböcker i fiolspel? Vi ... -
På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.
(2011)Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt att matematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skola man undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter ... -
På vilka grunder väljer elever slöjdart?
(2013)Sammanfattning: Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämne fortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella ... -
”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?”
(2012)Genom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som ... -
På vilket sätt uppmärksammas flickor och pojkar i klassrummet? En studie om lärarens bemötande och elevernas uppfattning av bemötandet i de tidigare skolåren.
(2008)Syftet med vårt arbete är att studera kommunikationen mellan lärare och elever, det vill säga hur läraren bemöter sina elever ur ett könsperspektiv och hur eleverna uppfattar lärarens bemötande samt hur flickor respektive pojkar ... -
Påverkar instrumentalundervisningen kulturskoleelevers musikintresse?
(2010)Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer söka förståelse för hur den enskilda undervisningen på kulturskolan påverkar elevens musikintresse. Informanterna är elever och deras instrumentallärare vid en ... -
Påverkas religionsundervisningen av lärarens andra ämne? En kvalitativ studie av fyra religionslärares inställning till religionsämnet och den eventuella påverkan av deras andra ämne.
(2007)Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen är att undersöka hur ett antal religionslärare, i sin religionsundervisning, resonerar och påverkas av sitt andra ämne. Fyra ... -
Pedagogen och leken i förskolan
(2012)Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egen delaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor. Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i ... -
Pedagogen: teacher eller educationist – en kvalitativ studie om lärarprofessionen
(2013)During our last term of the teacher education programme, we came across a term that was new to us; teaching as a true profession. In the ongoing debate regarding teaching in general, a lot of room is given to the discussion ... -
Pedagogens ansvar kring barn i sorg
(2012)Som pedagog möter man ibland barn i kris och i min studie undersöker jag kring vilket ansvar pedagogen har. Vad förväntas av pedagogen och hur kan man underlätta för barnen i en svår situation. Vilka hjälpmedel finns det ... -
Pedagogens roll för barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens kommunikativa roll i dialogen med barnen
(2013)Syftet Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förutsättningar barnen ges möjlighet till i sin språkutveckling i förhållande till pedagogens verbala kommunikation. Mina frågeställningar är följande; Vilket ... -
Pedagogens roll i barns lek, lärande och utveckling
(2011-07-14)Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebär, samt vad pedagogen har för roll och betydelse i barns lek, lärande och utveckling. Mina huvudfrågor är: 1. Hur definierar pedagogerna ...