Visar titlar:
Visas titlar 1594-1613 av 2331
-
O(ut)taliga metoder - lärares metoder och arbetssätt i klassorkester ur ett sociokulturellt perspektiv
(2015)Studiens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur tre lärare inom kulturskolan resonerar kring och arbetar med undervisningsmetoder. Vi vill synliggöra skillnader och likheter i lärarnas resonemang ... -
”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolan
(2012)Sammanfattning: Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlar problematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade ... -
Och så levde de lyckliga i alla sina dagar: Två Disney-filmer utifrån ett genusperspektiv.
(2011)Sammanfattning I det här arbetet ställs två Disneyfilmer från två skilda tidsepoker mot varandra för att bli jämförda utifrån ett genusperspektiv. Filmerna har analyserats och inbördes jämförts genom en kvalitativ ... -
"Och sen är det dött, tyst, färdigt" - en studie om återkoppling till pedagoger efter anmälan till socialtjänsten
(2008)Syfte Denna studie syftar till att undersöka hur samverkan upplevs fungera mellan de två professionerna pedagoger i skola och socionomer inom socialtjänst, gällande anmälningsplikten, med särskilt fokus på återkopplande ... -
”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska ... -
Often children learn better from each other than teachers, because they relate much better to each other.
(2011)I denna uppsats tas problematiken i lärares erfarande av lärande och det arbetssätt de använder upp. Undersökningen är gjord på en skola i England och handlar i och med detta om denna skola. Syftet med denna uppsats är att ... -
Olämpligt, aldrig brottsligt – en undersökning om lärarlojalitet vid sexualbrott mot elev
(2012)"Eleven i centrum" är sedan länge en självklar del av skolan. Den värdegrunden dominerar, visar forskningen, utom när det handlar om dilemman som rör lärarkollegorna. "Lojalitet mot kollegiet sätts då i första rummet." (Kindberg ... -
Olika men lika. Empirisk studie om alla barns lika värde i förskolan.
(2014)Abstract Problem och syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka vad pedagoger har för förhållningssätt angående allas lika värde. Tre olika förskolor medverkade i vår studie, där flertalet pedagoger intervjuades. ... -
Olika perspektiv på lekens betydelse för lärande och utveckling.
(2009)Sammanfattning: Lek, lärande, kreativitet och omsorg är en helhet. Utmärkande för förskolan är leken och de nära relationerna mellan barn och mellan barn och vuxna. I leken utvecklar barn kommunikativ- och social kompetens ... -
Om invandrarbarns känsla av sammanhang i mellanrummet mellan hemmet och skolan
(2007)Syfte Vårt syfte är att försöka få ökad kunskap om varför skolor i så kallade invandrartäta områden har lägre måluppfyllelse än skolor i områden med större andel svenskfödda. Vi vill göra detta genom att titta närmare ... -
Om klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i Göteborg arbetar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Examinationsnivå: Examensarbete 10 poäng, nya lärarprogrammet. Titel: Om klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i Göteborg ... -
Om livets utveckling: en kartläggning av elevernas föreställningar inför undervisning om evolutionsteorin
(2014)Abstrakt Den naturvetenskapliga teorin om livets utveckling, evolutionsteorin, är komplex att undervisa. Undervisningen måste hantera att varje elev har sina egna föreställningar. Det räcker inte med att undervisa om ... -
”Om man inte kan göra en kullerbytta anser jag att man inte har så stor nytta av sin kropp” En studie om idrottslärares bedömning av elevers rörelsekvaliteter.
(2013)Sammanfattning Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa ser på den nya ämnesplanen samt hur de uppfattar de nya kunskapskraven i kursen Idrott och hälsa 1 i gymnasiet. Våra frågeställningar ... -
Om relationen mellan vårdnadshavare och pedagoger inom förskola och skola
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Institution: Sociologiska institutionen Författare: Kristensen, Linnéa, Torstensson, Wilhelm & Wahlström, Angelica Titel: Om relationen mellan vårdnadshavare och pedagoger inom förskola och skola Handledare: ... -
Om sångundervisning fyra sångpedagogers uttalade praxisteorier
(2008)Sammanfattning Denna uppsats behandlar sångpedagogers formuleringar av föreställningar, erfarenheter och kunskaper kring sångundervisningen i den kommunala musik- och kulturskolan. Vårt syfte är att skaffa oss kännedom om ... -
”Om skolan är fin så trivs man bättre” En studie av den fysiska skolmiljöns betydelse för elevernas inställning till skolan och det egna skolarbetet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Institution: Etnologiska Institutionen Författare: Annika Jantén och Emelie Martinsson Arbetets titel: ”Om skolan är fin så trivs man bättre” En studie av den fysiska skolmiljöns betydelse för elevernas inställning ... -
Om det bara är historiskt, då blir det inte lika intressant för spelaren”: Tolv gymnasieelevers syn på historiska datorspels historiebruk och pedagogiska potential...
(2013)Sammanfattning: I det här examensarbetet undersöks sambandet mellan spelandet av historiska dator- och TV-spel och upplevelsen av lärande. Arbetet är baserat på samtalsintervjuer med 1 gymnasieelever vid studieförberedande ... -
”Omdömen från första klass oroar” – ett antal lärares inställning till skriftliga omdömen
(2010)Vi har valt följande frågeställningar 1.Vad har verksamma lärare för inställning till skriftliga omdömen? .Är skriftliga omdömen ett bra sätt att dokumentera lärande? Vi har genom en enkätundersökning fångat ett antal ... -
Omklädningsrummet – skolans ”black box” – Hur den fysiska utformningen av hygienutrymmen påverkar elevernas studiero - En kartläggning av hygienutrymmen som brukas av högstadieelever i Göteborgs ...
(2014)Syftet med denna rapport är att kartlägga hur den fysiska och psykosociala arbetsmiljön förhåller sig i dusch- och omklädningsrum som brukas av högstadieelever inom ramen för ämnet Idrott och hälsa i den kommunala grundskolan ... -
Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer
(2011)Sammanfattning: Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ...