Visar titlar:
Visas titlar 207-226 av 2331
-
Bara dom blir lyckliga. Diskurser kring normalitet i förskolans likabehandlingsarbete.
(2014)Abstract I Sverige har varje förskola och skola enligt skollagen skyldighet att upprätta och följa upp likabehandlingsplaner. Dessa ska utgå från barnkonventionen och diskriminerings- lagstiftningen och säkra barnens rätt ... -
"Bara lärare kan förändra praktiken" - En undersökning om lärares kunskaper och attityder kring modersmålsundervisning
(2007)Syftet med mitt arbete är att undersöka kunskaper och attityder kring modersmålsundervisning bland dagens lärare. Min huvudfråga behandlar således huruvida det råder stagnation kring modersmålsundervisning inom skolan, och ... -
Barkade nävar och proletära spadar: Framställningen av arbetarförfattarna i läromedel för litteraturundervisningen i gymnasieskolan 1945-2008
(2009)Syftet med följande uppsats är att undersöka hur de svenska arbetarförfattarna och arbetarlitteraturen har framställts i litteraturhistoriska läromedel från efterkrigstiden. Det huvudsakliga målet med uppsatsen, och den ... -
Ett barn är inte en vas som ska fyllas utan en eld som ska tändas – Några pedagogers åsikter kring läs- och skrivinlärningsmetoden Whole language
(2014)Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka faktorer som krävs av en pedagog för att undervisa i Whole language samt vilka för- och nackdelar som finns med att undervisa enligt Whole language metoden. I den svenska skolan ... -
Barn fotograferar - en barnobservationsmetod; En studie som kopplar metod till teori och ger tips till att få insikt i barns tankar
(2007)Syfte Vårt syfte var att utröna hur barnens eget fotograferande som barnobservationsmetod kan stötta personalen i deras förståelse av hur barnen tänker. Fotona som barnen tar används främst som konversationsunderlag för ... -
Barn i behov av särskilt stöd - En litteraturstudie över inkluderingsarbetet i förskolan.
(2014)Enligt Skolverket (010) ska alla barn oavsett behov få tillgång till en likvärdig förskola. Syfte och frågor grundar sig i ovanstående värdegrund. Syftet med denna litteraturstudie är att få en bild av hur barn i behov av ... -
Barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet – En undersökning av hur pedagoger i förskola och fritidshem beskriver arbetet kring dessa barn.
(2012)Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger från ett antal förskolor och fritidshem beskriver arbetet kring barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet. För att ... -
Barn i behov av särskilt stöd. En jämförelse: Tyskland och Sverige
(2012)Vårt examensarbete är en undersökning av en tysk Kindergarten och två svenska förskolor som är baserat på vår tidigare undersökning om pedagogernas förhållningssätt och samspel med barn på en tysk Kindergarten och två ... -
Barn i böcker
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Titel: Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson Termin och år: Vårterminen 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Mats ... -
Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
(2008)Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger använder bilderböcker för att arbeta med dessa ... -
Barn i svårigheter. En kvalitativ undersökning med lärare i grundskolan
(2007)Detta är en C-uppsats skriven av Jenny Ek och Johanna Eklund i kursen Lau 300 på sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Arbetet är skrivet under höstterminen 2006 och handledare är Hans Ekbrand vid sociologiska ... -
Barn med ASD i planerade samlingar. Strategier och modeller.
(2014)Syftet med vår studie har varit att ta reda på hur fyra förskollärare ser på inkludering av barn med ASD i planerade samlingar. För att ta reda på det har vi valt att genomföra en empirisk studie utifrån en kvalitativ ... -
Barn med koncentrationssvårigheter, pedagogiska metoder som gynnar barn med koncentrationssvårigheter.
(2008)Bakgrund Vi har under VFU perioderna upptäckt att det finns flera barn med koncentrationssvårigheter i förskola/skola och vill därför lära oss mer om det. Rose Marie som har många års erfarenhet av arbete med barn har ... -
Barn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.
(2011)Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen, utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti. Min huvudfråga ... -
Barn och rädsla. Om barns rädslor i förskole- och skolåldern samt pedagogers arbets- och förhållningssätt.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel Barn och rädsla. Om barns rädslor i förskole- och skolåldern samt pedagogers arbets- och förhållningssätt. Arbetets art Examensarbete, 10 p. Sidantal 37 Författare Sylvia Gustavsson Handledare Karin ... -
"Barn som inte bjuder upp till dans": En kvalitativ studie om elever med neuropsykiatriskt funktionshinder, om deras uppfattningar om hur de upplever sig själva och hur de upplever att
(2007)Problemområdet som den här uppsatsen belyser är det faktum att trots omfattande forskning angående elever med neuropsykiatriska diagnoser finns, fattas till stor del ett av de viktigaste perspektiven, nämligen elevens ... -
Barn som inte leker med andra barn.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art: Examensarbete 10 poäng, inom Lärarprogrammet, 140 poäng. Titel: Barn som inte leker med andra barn Rapport nr: HT05-2611-064 Antal sidor: 33 Författare: Annica Hurtig & Patricia Lipczynski Valfridsson ... -
Barn som växer upp i ”dåliga förhållande” En berättelseform, analys utifrån teoretiska perspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: Med fokus på barns förståelse och uppväxt Författare: Mojdeh Raffiee Johansson Kurs: LAU 350 Göteborgs universitet Termin: Ht 2005 Handledare: Daniel Selden Antal ord: 14 925 ord Sökord: Barndom, ... -
Barn tolkar logotyper - men hur?
(2008)Syfte När barn befinner sig på olika platser som i hemmet, förskolan och i samhället möter de en rad olika logotyper. Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur barn tolkar logotyper. Vilka strategier använder ... -
Barn- och fritidsprogrammet ur ett elevperspektiv
(2008)Barn- och fritidsprogrammet är med de specifika karaktärsämnena ett yrkesförberedande gymnasieprogram. Syfte Syftet med studien är att fokusera på de elever som uttrycker att de är mycket nöjda, eller mer än nöjda ...