Att dra sig till minnes: En aha-upplevelse
Recollection: An experience of “Aha!"
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka huruvida en
aha-upplevelse förbättrar minnesframtagningen av information av perifer eller
underordnad betydelse. Tidigare forskning har visat att aha-upplevelser, ett
kognitivt-affektivt tillstånd då man plötsligt når en insikt, kan förbättra bildandet
av långtidsminnen. Det har gjort det till ett effektivt verktyg inom undervisning.
Främst har det emellertid gällt information kopplad direkt till aha-upplevelsen. I
detta onlinebaserade kvasiexperiment tittade vi på om det även gäller för
information som är perifer i sammanhanget. 81 deltagare deltog i experimentet. De
delades slumpmässigt in i tre grupper: en kontrollgrupp, en experimentgrupp utan
aha-upplevelse samt en experimentgrupp med rapporterad aha-upplevelse.
Experimentgruppen fick lyssna till en ljudsekvens och gissa vad det var som lät
innan de fick se videon som avslöjade ljudens källa. Alla deltagare fick sedan
besvara minnesfrågor från filmsekvensen. Resultaten visade inga statistiskt
signifikanta skillnader i prestation på minnestestet mellan grupperna. Studien kan
bidra med viss metodologisk vägledning och illustrerar behovet av en mer objektiv
mätmetod eller ett större statistiskt underlag vid studerandet av aha-upplevelsens
effekt på minnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2025-07-03Author
Glemme, Alexander
Hertz, Per
Language
swe