• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Räkna med läsning

En litteraturstudie om läsförmågans betydelse för textproblemlösnin

Abstract
Detta arbete syftar till att öka förståelsen för kopplingen mellan elevers läsförmåga och textproblemlösningsförmåga. Textproblem utgör ofta kopplingen mellan matematiken och verkliga situationer, något som har potential att göra matematiken meningsfull för eleverna. Trots detta finns brister i elevers förmåga att förstå och lösa textproblem, vilket vi misstänker kan vara ett resultat av bristande läsförmåga. Med denna bakgrund ämnar detta arbete att genom en litteraturstudie besvara tre frågor. ”Finns det en koppling mellan elevers läsförmåga och deras förmåga att lösa textproblem?”, ”Vilka element i matematiska texter påverkar elevers förståelse, och hur påverkar dessa element läsprocessen?” samt ”Hur kan lärare undervisa om läsning och språk kopplat till textproblemlösning?”. Utöver att besvara dessa frågor görs även en fördjupning inom matematik som ett språk och logik. Resultatet består av tre delar, en för vardera frågeställning. I första delen beskrivs ett funnet samband mellan god läsförmåga och god textproblemlösningsförmåga. Dessutom behandlas kort vilka språkliga och matematiska kunskaper som påverkar sambandet. Andra delen behandlar hur symboler, ovanliga ord och andra språkliga och numeriska faktorer påverkar elevernas läsning av matematiska texter. I matematiska texter sammanvävs ord, symboler och bilder, något som forskningen menar ställer krav på en specifik, matematisk läsförmåga. I sista delen av resultatet ges en överblick av vad litteraturen identifierar som viktiga områden att fokusera på i matematikundervisningen för att bemöta elevers svårigheter kopplade till läsning. Dessutom presenteras i denna del förslag på metoder och strategier som kan stärka elevernas förståelse av matematiska texter. Avslutningsvis diskuteras resultatet, begränsningar i metoden och intressanta frågor för framtida forskning.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/88160
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
L9MA2G_Johanna _Sofia.pdf (815.0Kb)
Date
2025-06-23
Author
Karlsson, Johanna
Wiker, Sofia
Keywords
läsförmåga, problemlösning, textproblem, språk, symboler, undervisning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV