• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När allvaret tar plats på lektionen - Tävlingsmomentets roll inom idrott och hälsa

Abstract
Denna studie syftar till att undersöka lärares och lärarstudenters attityder till tävlingsmomentet inom ämnet idrott och hälsa. Bakgrund av tävlingsmomentets frånvaro i styrdokumenten, idrottens långa historia av tävling, samt den höga närvaron av tävlingsmomentet i undervisningen. Syftar studien till att öka förståelsen för hur tävling uppfattas och motiveras i skolan. En systematisk litteraturöversikt har genomförts, där åtta vetenskapliga artiklar har analyserats tematiskt utifrån två frågeställningar. Datainsamlingen genomfördes via SPORTDiscus och Google Scholar, med tydliga inklusionskriterier för att säkerställa relevans och kvalitet i studierna. Fyra teman identifierades: positiva attityder, negativa attityder, modifiering av tävlingsmomentet samt sociala förmågor. Resultatet visar att lärare och lärarstudenter med en stor idrottsbakgrund och en positiv upplevelse av tävling ofta tenderar att använda sig av tävling i undervisningen, medan andra med en mer negativ upplevelse ser tävling som något exkluderande och stressande för somliga elever i undervisningen. Många av de tillfrågade anser dock att tävlingsmomentet kan ha positiva sidor som att främja sociala färdigheter såsom samarbete, fair play och förmågan att kunna hantera vinst och förlust, vilket motiverar lärare och lärarstudenter till att använda tävling i undervisningen. Studien visar även att tävlingsmomentet ofta modifieras för att bli mer inkluderande mot eleverna. Slutsatsen är att tävlingsmomentet, när det används medvetet och anpassat, kan fungera som ett pedagogiskt verktyg för att stödja styrdokumentens mål. Resultaten är relevanta för verksamma och blivande lärare som vill få en förståelse hur de kan förhålla sig till tävlingsmoment i sin idrott och hälsa undervisning
Other description
Uppsats/Examenarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3G. Nivå: Grundnivå. Termin/år: VT 2025. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolan årkurs 7–9, idrott och Hälsa. Handledare: Pär Rylander Examinator: Heléne Bergentoft
URI
https://hdl.handle.net/2077/88089
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (695.8Kb)
Date
2025
Author
Ahlin, Simon
Pehrson, Oskar
Keywords
lärare
lärarstudenter
tävlingsmomentet
modifiering
attityder
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV