• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Jag minns att jag alltid bytte om så fort jag kunde och gick ut… Det var inget ställe jag någonsin ville vara på.”

En forskningsöversikt om elevers förhållningssätt till att byta om i samband med undervisning i skolämnet idrott- och hälsa.

Abstract
Studier visar att elever undviker ombyte inför och efter lektioner i idrott och hälsa (IoH). Forskningsöversikten syftar till att undersöka elevers förhållningssätt till att byta om inför undervisning i ämnet IoH samt analysera faktorer som påverkar elevers förhållningssätt till ombyte. Ytterligare ett syfte är att identifiera insatser som föreslås för att uppmuntra elever till att byta om. En systematisk sökning i databaserna Education Research Complete och Scopus genomfördes, där 14 artiklar valdes ut och sammanställdes. Resultatet från forskningsöversikten belyser elevers förhållningssätt till skolans omklädningsrum, där både den fysiska och sociala miljön spelar en avgörande roll. För vissa elever kan omklädningsrummet vara en plats för gemenskap, men för många elever associeras det med obehag, utsatthet och oro. Elever känner oro för kroppslig exponering, vilket är en vanlig orsak till varför de undviker att byta om eller duscha, i synnerhet i denna ålder då elever genomgår en kroppslig och identitetsmässig utveckling. Detta gäller särskilt de som tillhör normbrytande grupper, såsom elever med funktionsnedsättningar, HBTQ+--elever och elever med annan kulturell eller religiös bakgrund. Forskning visar att begränsad möjlighet till avskildhet, könsbekräftande omklädningsrum och vuxennärvaro förstärker den otrygga miljön i omklädningsrummet. Mobbning, trakasserier och diskriminering i omklädningsrummet påverkar elevernas vilja till att byta om, deras deltagande i IoH samt inställning till fysisk aktivitet.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3G. Nivå: Grundnivå. Termin/år: VT/2025. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, Idrott och hälsa. Handledare: Suzanne Lundvall. Examinator: Pär Rylander.
URI
https://hdl.handle.net/2077/88028
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (1.472Mb)
Date
2025
Author
De Oliveira, Felicia
Johansson, Rebecca
Persson, Elin
Keywords
Omklädningsrum
elevers förhållningssätt
elevers upplevelser
Idrott och hälsa
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV