Förutsättningar för laborativ undervisning i naturkunskap. Lärares syn på programtillhörighetens betydelse
Abstract
The aim of this study is to explore how biology teachers describe their experimental science
education and what factors effects how they are implemented. It especially explores the
differences between teaching students in vocational and university-preparatory programs in
Swedish secondary school. The study is based on interviews with teachers and the material
was analyzed by looking for common themes.
The results show that teachers are influenced by things like lack of time, limited resources,
and not having opportunities to work with half-sized classes. Labs are used not only to
explain theory but also to get students more interested by creating meaningful connections to
their own interests and experiences.
According to the teachers, the biggest differences between the programs are related to student
interest, motivation, and the need to make the content meaningful and relevant. Because of
this, teachers in vocational programs focus more on showing how the subject connects to
everyday life and future jobs. The study shows that teachers make thoughtful choices in their
teaching, with the goal of helping students build a basic understanding of science that they
can use in everyday life and as a part of society.
Degree
Student essay
Other description
Syftet med denna studie är att undersöka hur biologilärare beskriver sin laborativa
undervisning i naturkunskap samt vilka faktorer som påverkar dess utformning. Fokus ligger
särskilt på skillnader mellan undervisning på yrkesförberedande respektive
högskoleförberedande gymnasieprogram. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med lärare
och analyseras tematiskt.
Resultaten visar att lärare påverkas mycket av yttre faktorer såsom tidsbrist, brist på resurser
och otillräckliga möjligheter till halvklassundervisning. Vidare visar resultaten att lärare
formar sin undervisning utifrån syftet är att ge eleverna en grundläggande naturvetenskaplig
allmänbildning. Laborativa moment användes därför inte oftast för att konkretisera teori, utan
främst för att ge en ökad förståelse för vetenskaplig metod och för att väcka intresse och
engagemang för undervisningen. Detta genom att knyta an till deras intressen, erfarenheter
och framtida yrken.
Skillnader mellan programtyper beskrivs av lärarna främst i termer av intresse, studieambition
och behov av meningsskapande och relevans i undervisningen, vilket påverkar hur lärarna
utformar undervisningen. I yrkesförberedande program lägger lärarna större vikt vid att skapa
vardags- och yrkesrelevans samt att anpassa undervisningen efter en mer heterogen
gruppsammansättning, med avsikt på intresse och ambitionsnivå.
Collections
View/ Open
Author
Hartelius, Sandra
Keywords
science education, natural science, laboratory work, teacher perspectives, science for all, science for citizenship, general education, vocational education
Language
swe