Mellan bollplank och kunskapsbank. Biologilärares erfarenheter av AI i skolan
Abstract
This study explores how biology teachers use AI Large Language Models (LLMs) in their
work and teaching. The background addresses the growing presence of LLMs in schools and
in biology education, as well as various pedagogical strategies for AI use presented in current
research. It also discusses Swedish teachers' general attitudes towards LLMs and the extent to
which AI is used in their professional practice. Additionally, the issue of teachers’ workload
is examined, along with research on how AI tools might help reduce it. The study adopts a
qualitative approach based on semi-structured interviews with seven teachers who teach
biology or science at the upper secondary and lower secondary levels. A thematic analysis
identified four main themes: Use of LLMs, Impact on Workload, Teachers' Concerns, and
Future Possibilities. The results show that biology teachers primarily use LLMs for repetitive
tasks during the planning phase, such as generating test questions and practice assignments.
Some teachers also integrate LLMs into classroom instruction, where the tools can provide
direct feedback and support to students. However, the use of AI in assessment was more
limited, and participants expressed differing views on whether AI should play a role in
grading. Teachers highlighted that LLMs could help ease their workload, particularly for
newly qualified teachers. At the same time, they emphasized that effective use of LLMs can
be time-consuming and that the tools may produce unreliable information. These findings are
further developed in the study's discussion. The conclusion is that LLMs have the potential to
support biology teachers in their professional tasks, but further training is needed to prepare
educators for the challenges AI will pose in the school context.
Degree
Student essay
Other description
Studien undersöker hur biologilärare använder sig utav AI-språkmodeller Large Language
Models (LLM) i sitt arbete och i sin undervisning. I bakgrunden berörs den ökade närvaron av
LLM i skolan och i biologiundervisningen samt olika strategier som forskningen presenterat
för användning av AI pedagogiskt. Bakgrunden berör även svenska lärares allmänna
inställning gentemot LLM samt till vilken grad de använder sig utav AI i sitt arbete. Även
lärares arbetsbelastning berörs samt forskning kring hur arbetsbördan kan avlastas. Studien
har en kvalitativ ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med sju lärare som
undervisar i Biologi eller NO på gymnasie- och högstadienivå. Genom en tematisk analys
identifierades fyra huvudsakliga teman: Användningsområden för LLM, Påverkan på
arbetsbelastning, Lärarnas farhågor samt Framtida möjligheter. Resultatet visar att
biologilärare främst använder LLM vid repetitiva uppgifter i planeringsfasen för att skapa
provfrågor och övningsuppgifter. Somliga lärare använder LLM även i undervisningen där de
kan ge eleverna direkt feedback och stöd i deras undervisning. Användningen av AI i
bedömningsstadiet var dock mer begränsat och åsikterna gick isär bland respondenterna ifall
AI borde inkluderas i bedömningsarbetet och betygssättning. Lärarna lyfter fram att LLM kan
avlasta lärares höga arbetsbelastning och att det specifikt kan vara relevant för nyexaminerade
lärare. Samtidigt påpekas det att ett adekvat användande av LLM kan vara tidskrävande för
läraren och att verktyget kan generera opålitlig information. Data från resultatet utvecklas
sedan vidare i studiens diskussion. Slutsatsen är att LLM har potential att fungera som stöd
för biologiläraren i dennes arbete, men att det kommer att krävas ytterligare utbildning av
lärarna för att de skall kunna bemöta de framtida utmaningar som AI kommer att innebära för
skolan.
Collections
View/ Open
Author
Behre, Patrik
Keywords
Biologiundervisning, Artificiell Intelligens, AI, Large Language Modells, LLM, Biologilärare.
Language
swe