Främjande av elevernas begreppsförståelse i biologi. En intervjustudie om högstadie- och gymnasielärares undervisningsmetoder
Abstract
Previous research shows that students may experience difficulties in developing an
understanding of concepts in the subject of biology. This can be related to the subject’s level
of abstraction and complexity, students’ misconceptions, as well as teachers’ choices of
instructional methods. These factors may result in students becoming unmotivated to learn the
subject. Since knowledge of concepts constitutes a central part of biology education, it is
important for future subject teachers to be able to identify how teachers work to promote
conceptual understanding in biology. This qualitative interview study investigates how
teachers work to support students understanding of biological concepts. In other words, the
study examines which teaching methods teachers report using and how they describe their
didactic choices in relation to student motivation. To collect data, seven biology teachers at
the lower and upper secondary school levels were interviewed using semi-structured
interviews. The transcribed material was analysed using thematic analysis. The 5E- and 7E instructional models, as well as Self-Determination Theory (SDT), were used as frameworks
to interpret the results. From the thematic analysis, one key result was identified: teachers’
didactic choices, along with three themes, teacher-centred activities, student-centred activities
and activities that include both teacher – and student-centred approaches. The result shows
that teachers use a variety of teaching methods and approaches to support students conceptual
understanding. Teachers connect concepts to students’ everyday experiences and break down
concepts to make them more concrete and easier to understand. They use practical
approaches, games and competitions, as well as digital and interactive tools to engage and
motivate students to learn the concepts. The findings also indicate that teachers emphasize the
importance of varying their teaching methods to reach as many students as possible.
Degree
Student essay
Other description
Tidigare forskning visar att elever kan uppleva svårigheter i att utveckla förståelse av begrepp
i biologiämnet. Detta kan bland annat relateras till ämnets abstraktion, komplexitet, elevernas
missuppfattningar, men även lärares val av undervisningsmetoder. Detta kan då medföra att
eleverna inte blir motiverade att lära sig ämnet. Eftersom kunskaper om begrepp utgör en
central del av undervisning i ämnet biologi, är det viktigt att som blivande ämneslärare kunna
identifiera hur lärare arbetar mot begreppsförståelsen i biologi. Denna kvalitativa
intervjustudie undersöker hur lärare arbetar med att främja elevers begreppsförståelse i
biologi. Med andra ord undersöker denna intervjustudie vilka undervisningsmetoder lärare
berättar att de använder, samt hur lärare beskriver sina didaktiska val i relation till elevernas
motivation. För att samla in data intervjuades sju ämneslärare i biologi på högstadiet och
gymnasiet, genom att använda semistrukturerade intervjuer. Det transkriberade materialet
analyserades med tematisk analys. I analysen användes även 5E- och 7E undervisningsmetoderna, samt självbestämmandeteorin (SDT), som ramverk för att tolka
resultatet. Utifrån tematiska analysen identifierades ett viktigt resultat, lärares didaktiska val,
samt tre teman, lärarcentrerade aktiviteter, elevcentrerade aktiviteter, aktiviteter som
inkluderar både lärar- och elevcentrering. Resultaten visar att lärare använder en variation av
undervisningsmetoder och arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse. Lärarna
kopplar begrepp till elevernas vardagliga erfarenheter samt bryter ner begrepp, för att göra
dem mer konkreta samt underlätta för eleverna att förstå begreppen Lärarna använder bland
annat praktiska arbetssätt, spel och tävling, digitala och interaktiva verktyg för att engagera
och motivera sina elever att lära sig begreppen. Resultatet visar även att lärarna framhåller
vikten av att variera arbetssätt för att nå så många elever som möjligt.
Collections
View/ Open
Author
Sommad, Suad
Keywords
Ämneslärare, biologi, begrepp, begreppsförståelse, undervisningsmetoder, elevers motivation
Language
swe