• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Biological and Environmental Sciences / Institutionen för biologi och miljövetenskap
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Biological and Environmental Sciences / Institutionen för biologi och miljövetenskap
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Främjande av elevernas begreppsförståelse i biologi. En intervjustudie om högstadie- och gymnasielärares undervisningsmetoder

Abstract
Previous research shows that students may experience difficulties in developing an understanding of concepts in the subject of biology. This can be related to the subject’s level of abstraction and complexity, students’ misconceptions, as well as teachers’ choices of instructional methods. These factors may result in students becoming unmotivated to learn the subject. Since knowledge of concepts constitutes a central part of biology education, it is important for future subject teachers to be able to identify how teachers work to promote conceptual understanding in biology. This qualitative interview study investigates how teachers work to support students understanding of biological concepts. In other words, the study examines which teaching methods teachers report using and how they describe their didactic choices in relation to student motivation. To collect data, seven biology teachers at the lower and upper secondary school levels were interviewed using semi-structured interviews. The transcribed material was analysed using thematic analysis. The 5E- and 7E instructional models, as well as Self-Determination Theory (SDT), were used as frameworks to interpret the results. From the thematic analysis, one key result was identified: teachers’ didactic choices, along with three themes, teacher-centred activities, student-centred activities and activities that include both teacher – and student-centred approaches. The result shows that teachers use a variety of teaching methods and approaches to support students conceptual understanding. Teachers connect concepts to students’ everyday experiences and break down concepts to make them more concrete and easier to understand. They use practical approaches, games and competitions, as well as digital and interactive tools to engage and motivate students to learn the concepts. The findings also indicate that teachers emphasize the importance of varying their teaching methods to reach as many students as possible.
Degree
Student essay
Other description
Tidigare forskning visar att elever kan uppleva svårigheter i att utveckla förståelse av begrepp i biologiämnet. Detta kan bland annat relateras till ämnets abstraktion, komplexitet, elevernas missuppfattningar, men även lärares val av undervisningsmetoder. Detta kan då medföra att eleverna inte blir motiverade att lära sig ämnet. Eftersom kunskaper om begrepp utgör en central del av undervisning i ämnet biologi, är det viktigt att som blivande ämneslärare kunna identifiera hur lärare arbetar mot begreppsförståelsen i biologi. Denna kvalitativa intervjustudie undersöker hur lärare arbetar med att främja elevers begreppsförståelse i biologi. Med andra ord undersöker denna intervjustudie vilka undervisningsmetoder lärare berättar att de använder, samt hur lärare beskriver sina didaktiska val i relation till elevernas motivation. För att samla in data intervjuades sju ämneslärare i biologi på högstadiet och gymnasiet, genom att använda semistrukturerade intervjuer. Det transkriberade materialet analyserades med tematisk analys. I analysen användes även 5E- och 7E undervisningsmetoderna, samt självbestämmandeteorin (SDT), som ramverk för att tolka resultatet. Utifrån tematiska analysen identifierades ett viktigt resultat, lärares didaktiska val, samt tre teman, lärarcentrerade aktiviteter, elevcentrerade aktiviteter, aktiviteter som inkluderar både lärar- och elevcentrering. Resultaten visar att lärare använder en variation av undervisningsmetoder och arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse. Lärarna kopplar begrepp till elevernas vardagliga erfarenheter samt bryter ner begrepp, för att göra dem mer konkreta samt underlätta för eleverna att förstå begreppen Lärarna använder bland annat praktiska arbetssätt, spel och tävling, digitala och interaktiva verktyg för att engagera och motivera sina elever att lära sig begreppen. Resultatet visar även att lärarna framhåller vikten av att variera arbetssätt för att nå så många elever som möjligt.
URI
https://hdl.handle.net/2077/87924
Collections
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
View/Open
Degree Project (753.5Kb)
Author
Sommad, Suad
Keywords
Ämneslärare, biologi, begrepp, begreppsförståelse, undervisningsmetoder, elevers motivation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV