• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Biological and Environmental Sciences / Institutionen för biologi och miljövetenskap
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Biological and Environmental Sciences / Institutionen för biologi och miljövetenskap
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Missuppfattningar inom genetik: lärares perspektiv. En intervjustudie om undervisningsutmaningar inom genetiken

Abstract
Genetics is a central topic in biology education, yet many students struggle with understanding key concepts such as gene, DNA, chromosome, dominant, and recessive. Previous research has shown that students often carry misconceptions rooted in everyday language and prior experiences, which may conflict with scientific explanations. These misconceptions can hinder deeper understanding and are particularly challenging for teachers to identify and address effectively in the classroom.This study investigates how lower secondary school biology teachers perceive and manage common misconceptions in genetics. The aim is to explore which misconceptions are most frequent among students and what strategies teachers use to identify them. The study is based on semi structured interviews with six certified biology teachers. Data were analyzed using thematic analysis to identify patterns in teachers experiences and teaching practices. The results show that misconceptions are persistent and often linked to linguistic misunderstandings, such as interpreting “dominant” as “stronger” or “better.” Teachers report that students may appear to understand content based on correct answers but often lack conceptual depth. Teachers also highlight the difficulty of detecting misconceptions without allowing students to express their thinking in their own words. To address these issues, teachers use strategies such as repetition of key concepts, creating cognitive conflict, and relating content to students everyday experiences. Clarifying the difference between scientific and everyday language is emphasized. However, limited time and curriculum constraints often restrict the ability to fully address misconceptions. The study’s didactic implications point to the need for formative assessment practices, a focus on scientific language development, and repeated concept exposure. Professional development that supports teachers in identifying misconceptions in complex and abstract subjects like genetics is crucial for improving students' understanding and scientific literacy,
Degree
Student essay
Other description
Genetik är ett centralt område i biologiundervisningen, men många elever har svårt att förstå grundläggande begrepp som gen, DNA, kromosom, dominant och recessiv. Tidigare forskning visar att elever ofta bär med sig missuppfattningar som grundar sig i vardagsspråk eller tidigare erfarenheter, vilket kan skapa svårigheter för eleverna i skolan. Dessa missuppfattningar utgör ett hinder för djupare förståelse och är särskilt utmanande för lärare att identifiera och bemöta. Syftet med denna studie är att undersöka hur biologilärare i årskurs 7–9 uppfattar och hanterar vanliga missuppfattningar inom genetiken i undervisningen, samt vilka strategier de använder för att identifiera och bearbeta dessa. Datainsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sex legitimerade biologilärare och har analyserats utifrån ett tematiskt perspektiv. Resultaten visar att missuppfattningar inom genetiken är vanligt förekommande och ofta kopplade till språkliga missförstånd, exempelvis att elever tolkar "dominant" som "starkare" eller "bättre". Flera lärare menar att elever kan ge korrekta svar utan att ha en djupare begreppslig förståelse. För att upptäcka dessa missuppfattningar behöver elever ges utrymme att formulera sina tankar med egna ord. Lärarna använder flera strategier för att bemöta missuppfattningar, bland annat begreppsutveckling, skapande av kognitiv konflikt och att knyta undervisningen till elevernas vardagserfarenheter. Betydelsen av att tydliggöra skillnaden mellan vardagsspråk och ämnesspråk lyfts fram. Samtidigt utgör tidsbrist ett hinder för att arbeta mer fördjupat med elevernas begreppsförståelse.
URI
https://hdl.handle.net/2077/87923
Collections
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
View/Open
Degree Project (1.232Mb)
Author
Meksassi, Sabrina
Keywords
Genetik, undervisning, lärare, missuppfattningar, undervisning utmaningar, strategier
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV