Missuppfattningar inom genetik: lärares perspektiv. En intervjustudie om undervisningsutmaningar inom genetiken
Abstract
Genetics is a central topic in biology education, yet many students struggle with
understanding key concepts such as gene, DNA, chromosome, dominant, and recessive.
Previous research has shown that students often carry misconceptions rooted in everyday
language and prior experiences, which may conflict with scientific explanations. These
misconceptions can hinder deeper understanding and are particularly challenging for teachers
to identify and address effectively in the classroom.This study investigates how lower
secondary school biology teachers perceive and manage common misconceptions in genetics.
The aim is to explore which misconceptions are most frequent among students and what
strategies teachers use to identify them. The study is based on semi structured interviews with
six certified biology teachers. Data were analyzed using thematic analysis to identify patterns
in teachers experiences and teaching practices. The results show that misconceptions are
persistent and often linked to linguistic misunderstandings, such as interpreting “dominant” as
“stronger” or “better.” Teachers report that students may appear to understand content based
on correct answers but often lack conceptual depth. Teachers also highlight the difficulty of
detecting misconceptions without allowing students to express their thinking in their own
words. To address these issues, teachers use strategies such as repetition of key concepts,
creating cognitive conflict, and relating content to students everyday experiences. Clarifying
the difference between scientific and everyday language is emphasized. However, limited
time and curriculum constraints often restrict the ability to fully address misconceptions. The
study’s didactic implications point to the need for formative assessment practices, a focus on
scientific language development, and repeated concept exposure. Professional development
that supports teachers in identifying misconceptions in complex and abstract subjects like
genetics is crucial for improving students' understanding and scientific literacy,
Degree
Student essay
Other description
Genetik är ett centralt område i biologiundervisningen, men många elever har svårt att förstå
grundläggande begrepp som gen, DNA, kromosom, dominant och recessiv. Tidigare forskning
visar att elever ofta bär med sig missuppfattningar som grundar sig i vardagsspråk eller
tidigare erfarenheter, vilket kan skapa svårigheter för eleverna i skolan. Dessa
missuppfattningar utgör ett hinder för djupare förståelse och är särskilt utmanande för lärare
att identifiera och bemöta. Syftet med denna studie är att undersöka hur biologilärare i årskurs
7–9 uppfattar och hanterar vanliga missuppfattningar inom genetiken i undervisningen, samt
vilka strategier de använder för att identifiera och bearbeta dessa. Datainsamlingen
genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sex legitimerade biologilärare och har
analyserats utifrån ett tematiskt perspektiv. Resultaten visar att missuppfattningar inom
genetiken är vanligt förekommande och ofta kopplade till språkliga missförstånd, exempelvis
att elever tolkar "dominant" som "starkare" eller "bättre". Flera lärare menar att elever kan ge
korrekta svar utan att ha en djupare begreppslig förståelse. För att upptäcka dessa
missuppfattningar behöver elever ges utrymme att formulera sina tankar med egna ord.
Lärarna använder flera strategier för att bemöta missuppfattningar, bland annat
begreppsutveckling, skapande av kognitiv konflikt och att knyta undervisningen till elevernas
vardagserfarenheter. Betydelsen av att tydliggöra skillnaden mellan vardagsspråk och
ämnesspråk lyfts fram. Samtidigt utgör tidsbrist ett hinder för att arbeta mer fördjupat med
elevernas begreppsförståelse.
Collections
View/ Open
Author
Meksassi, Sabrina
Keywords
Genetik, undervisning, lärare, missuppfattningar, undervisning utmaningar, strategier
Language
swe