En gåtfull siffra En studie om nollans historia och division med noll
En studie om nollans historia och division med noll
Abstract
Denna litteraturstudie syftar till att undersöka nollans historiska utveckling samt lärares,
lärarstudenters och elevers förståelse av division med noll. Fortsättningsvis behandlas frågan
om matematikhistoria kan användas i undervisningen för att gynna elevers förståelse för noll
och division med noll. Materialet utgörs av vetenskapliga artiklar, svenska
matematikläroböcker för mellan- och högstadiet samt den svenska läroplanen [Lgr22].
Metoden är en kvalitativ litteraturstudie som innefattar historisk granskning, analys av
didaktiska studier och en läroboksundersökning. Inledningsvis kartläggs den historiska
utvecklingen av nollan, från dess tidiga användning som platsmarkör hos babylonierna och i
mayakulturens kalendermatematik till dess erkännande som ett självständigt tal i det
hindu-arabiska talsystemet. Vidare fokuserar studiens resultat på att identifiera olika
förklaringsmodeller och missförstånd kring division med noll bland lärare, lärarstudenter och
elever. Fem olika förklaringsmodeller identifieras för hur division med noll i nämnaren
tolkas. Dessa fem är följande: att kvoten blir ett tal, att den blir noll, att den blir oändlig, att
operationen är omöjlig, eller att den är odefinierad. Slutligen presenterar resultatet om
matematikhistoria kan ge en pedagogisk vinst i undervisningen i matematik. Vidare
diskuteras matematikhistoriens potentiella bidrag och risker för förståelsen av noll och
division med noll i undervisningen. Diskussionen inkluderar även en analys av hur historiska
talsystem, naturliga tal och division med noll presenteras i svenska läroböcker i matematik, i
förhållande till läroplanen [Lgr22]. Slutligen föreslås konceptuella undervisningsstrategier
som bygger på sambandet mellan multiplikation och division samt gränsvärdesbegreppet för
att förklara varför division med noll är odefinierad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2025-05-28Author
Hallberg, Agnes
Hillestrand, Isabel
Muhsin, Fatimah
Keywords
division med noll, matematikhistoria, nollans historia, svårigheter och missförstånd, undervisning
Language
swe