Search
Now showing items 1-10 of 42
NÄR EN STORLEK INTE PASSAR ALLA En kvalitativ studie om hur olika personligheter hos användare påverkar utvecklingen av gamification
(2020-09-03)
Gamification är ett begrepp som syftar till att använda element från spelvärlden i helt andra sammanhang i syfte att ändra ett visst beteende samt skapa motivation och engagemang. Det finns ett ökande intresse inom ...
IN THE PRESENCE OF HUMAN-LIKENESS An Exploratory Study on How Humans Experience Artificial Agents
(2021-09-21)
Interactions with artificial agents are increasing in everyday situations, and social agents
might become the next generally adopted interface. However, whether these agents should
appear human-like or not is debated as ...
The angry decision maker - Does anger elicited by video clips influence judgments?
(2021-12-08)
In the last 20 years, the research interest on emotions’ impact on judgments and reasoning has
grown intensely (Lerner et. al, 2015). In particular, The Cognitive Appraisal Tendency
Framework, Feelings as Information ...
Hur attityder gentemot AI-rekommendationer påverkas av jämförelse med mänskliga rekommendationer : Word-of-machine effect i relation till distinktionsbias
(2021-12-08)
Dagens samhälle står för närvarande inför en ökning av AI-baserad assistans. Med grund i
detta har det blivit centralt att ta reda på hur människan ställer sig till användningen av dessa
system. Forskning kring detta, ...
System för CRM: Valet mellan integrerade och separata lösningar. En utforskande fallstudie av motivationer vid systembyte
(2021-11-23)
Till följd av en allt mer expanderande tjänstesektor har större vikt lagts i att bibehålla och fodra för kundhantering och långvariga kundrelationer. För detta har idag många organisationer utvecklat strategier för customer ...
HEMLIG DATAAVLÄSNING Möjligheter och begränsningar för Polismyndigheten
(2021-01-18)
Statlig hacking ökar över världen och i Sverige infördes 1 april 2020 “Lagen om Hemlig dataavläsning”. Lagen har givit brottsförebyggande myndigheter såsom Polismyndigheten tillgång till att använda verktyg för att avläsa ...
Digital kompetens hos grundskollärare. En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för digital undervisning
(2021-11-15)
De senaste tio åren har takten av digitaliseringen inom skolan markant ökat. Det har införts
många digitala verktyg som skapar nya förutsättningar och utmaningar för hur undervisning
och lärande ska ske. Detta har ställt ...
Transformation till smarta fartyg : Hur ska smarta fartyg förvaltas, implementeras och underhållas under dess livscykel? Vad innebär det digitala transformationen organisatoriskt?
(2021-11-24)
Forskningsområdet i studien innefattar autonoma och fjärrstyrda fartyg med eller utan sjöfarare, där fartygen styrs utan eller till en viss grad på en Remote Control Center (RCC). I studien går dessa under benämningen ...
Digitala verktyg i kampen mot tandvårdsrädsla: Att designa en gamifierad app för att förbereda barn inför tandvårdsbesök och förebygga oro
(2021-12-08)
Trots att tandhälsan förbättrats de senaste åren har förekomsten av tandvårdsrädsla
förblivit densamma och är idag en av de vanligaste fobierna i Sverige. Forskning
tyder på att rädslan ofta uppstår redan i barndomen och ...
MIXED MEMORY Q-LEARNER An adaptive reinforcement learning algorithm for the Iterated Prisoner’s Dilemma
(2021-09-21)
The success of future societies is likely to depend on cooperative interactions
between humans and artificial agents. As such, it is important to investigate how
machines can learn to cooperate. By looking at how machines ...