Search
Now showing items 1-6 of 6
Programmering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnen
(2017-08-29)
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa
programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen.
Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg.
Han hade en vidare syn än att bara ...
Säg det med video Videobedömning i språkkurser
(2017-09-04)
I denna studie belyses hur arbetsmetoden videobedömning upplevs av både lärare och elever inom tre språkkurser på den kommunala vuxenutbildningen i Kristianstad. Studien beskriver också hur arbetsmetoden kan berika ...
ATT LEDA OCH STYRA FÖR DIGITALT LÄRANDE En fallstudie om upplevda förutsättningar för digitalisering och lärande i offentlig verksamhet
(2018-07-04)
I en omvärld som erbjuder och förutsätter digitala tjänster och digitala lösningar för hantering som tidigare skett på analogt vis, krävs en allt högre förståelse för digita-liseringens förutsättningar och utmaningar inom ...
E-deltagande i stadsbyggnad KOMMUNIKATION, LÄRANDE OCH KONSULTATION I E-PLANERING
(2016-09-20)
Försök att utveckla medborgardeltagande inom stadsplanering fokuserar ofta på att bredda
och öka deltagandet snarare än att fördjupa det. Forskning har fokuserat på ton och stil i
aktiviteterna samt i vilken utsträckning ...
DEMOKRATI OCH DIGITAL UTVECKLING Chefsperspektiv i folkbiblioteket under Covid-19-pandemin
(2021-11-02)
Mot bakgrund av möjligheter och utmaningar svenska folkbibliotek ställs inför i
samband med digital transformation är syftet med denna studie att undersöka hur
bibliotekschefer ser på bibliotekets digitala utveckling i ...
DIGITALISERINGSPROCESSEN I VUXENUTBILDNINGEN En empirisk studie om lärares resonemang kring digitaliseringsprocessen i den kommunala vuxenutbildningen
(2017-10-03)
Bakgrunden till denna studie ligger i den samhällsutveckling som sker vad gäller digitalise-ringen. Idag avser diskussionen inte längre om eller hur människor ska använda digitala verktyg och resurser i sitt lärande utan ...