Search
Now showing items 1-6 of 6
Programmering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnen
(2017-08-29)
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa
programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen.
Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg.
Han hade en vidare syn än att bara ...
iPad i skolan - ändrar den lärarnas undervisningssätt? En studie av Eslövs kommun
(2015-10-12)
Modern teknik i en 1-1 miljö med iPad blir allt mer populärt i den svenska skolan. Studier som genomförts, både nationella och internationella, visar att lärarnas undervisningssätt har förändrats. Syftet med denna studie ...
DIGITALISERINGSPROCESSEN I VUXENUTBILDNINGEN En empirisk studie om lärares resonemang kring digitaliseringsprocessen i den kommunala vuxenutbildningen
(2017-10-03)
Bakgrunden till denna studie ligger i den samhällsutveckling som sker vad gäller digitalise-ringen. Idag avser diskussionen inte längre om eller hur människor ska använda digitala verktyg och resurser i sitt lärande utan ...
iPad en kommunikationsbrygga till inkludering? – En studie om ett Skoldatateks insatser kring nyanlända elever
(2016-09-15)
Att ta emot nyanlända elever, som inte behärskar det svenska språket, har blivit en allt vanligare uppgift i den svenska skolan. En framgångsfaktor är att de nyanlända elevernas första möte med den svenska skolan blir ...
Lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner En litteraturstudie utifrån grounded theory
(2017-09-04)
Syftet med uppsatsen är att ge en översikt över hur de senaste årens forskning beskriver hur lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner ser ut. Den övergripande fråge-ställningen är: Hur beskrivs lärande ...
VÄRDERINGAR RISKERAR HINDRA PEDAGOGISK UTVECKLING: EN FALLSTUDIE OM ONLINEBASERAD DISTANSUNDERVISNING INOM HÖGRE UTBILDNING
(2024-09-20)
Onlinebaserad distansundervisning ökar inom högre utbildning som en konsekvens av COVID19-pandemin och samhällets digitalisering. Det visar på problematik som, exempelvis, brist på kompetens hos undervisande personal som ...