Search
Now showing items 1-10 of 19
När lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetens
(2021-11-30)
Syftet med studien var att undersöka hur lärare ser på sitt utvecklande av
professionell digital kompetens utifrån ett digitalt kartläggningsverktyg och en för
ändamålet designad plattform och utifrån frågeställningarna; ...
”FRÅN NOLL TILL HUNDRA” Transformativt lärande i offentlig verksamhet
(2023-02-01)
Komplexa samhällsutmaningar såsom digitalisering och teknisk utveckling påverkar
behovet av att finna nya snabbare lösningar. Covid-19-pandemin som har framkallat
en hastig omställning från kontors- till distansarbete ...
ALGORITHMIC AWARENESS OCH ALGORITHMIC LITERACY En systematisk litteraturstudie av två begrepp
(2022-11-16)
Algoritmer påverkar människor på daglig basis trots att de ofta förblir osynliga. I
en digital värld där människor möts av ett stort informationsflöde krävs en medvetenhet för att se, förstå och hantera algoritmer. Syftet ...
A META-SYNTHESIS STUDY OF DATA VISUALIZATION IN CITIZEN SCIENCE
(2023-11-20)
How can citizen science use data visualization technology? What are the current status and the boundaries? As part of the systematic meta-synthesis study, a feedback loop has been developed to show how current statutes on ...
TEACHER PERSPECTIVES ON HIGHER EDUCATION THROUGH REMOTE LEARNING ENVIRONMENTS: Towards acceptance of multi-access blended learning designs.
(2024-05-02)
Skill shortages are a major challenge in Swedish society. Higher Education (HE) is crucial in developing multi-access blended learning designs to support lifelong learning and re-education, particularly in underserved ...
LÄRARES REFLEKTIONER ÖVER SIN PROFESSIONELLA DIGITALA KOMPETENS
(2021-11-04)
Lärare ska stötta elevers möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens, och har
därmed en central roll i utvecklingen av ett hållbart och digitaliserat samhälle. Tidigare forskning visar att lärares digitala kompetens ...
DIGITALA LÄRRESURSER I MATEMATIK Vilka kompetenser använder läraren när digitala lärresurser integreras i matematikundervisningen?
(2020-09-01)
Syftet med den här kvalitativa studien är att identifiera vilka ämnesmässiga,
pedagogiska och teknologiska kunskaper läraren använder när digitala lärresurser
integreras i matematikundervisningen i syfte att stötta ...
DEMOKRATI OCH DIGITAL UTVECKLING Chefsperspektiv i folkbiblioteket under Covid-19-pandemin
(2021-11-02)
Mot bakgrund av möjligheter och utmaningar svenska folkbibliotek ställs inför i
samband med digital transformation är syftet med denna studie att undersöka hur
bibliotekschefer ser på bibliotekets digitala utveckling i ...
ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur
(2022-06-30)
Skolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är
skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör
eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir ...